Populärt: Shoppingtips Modetrender Streetstyle Se Min Look Höstens trender

Elin Frendberg: "I slutändan bör vi inte skapa plagg om de inte är hållbara"

14 maj, 2017
AvLisa Arnell
Modeindustrin står inför enorma utmaningar när det gäller miljö, hållbarhet och en framtid där man inte skapar avtryck på moder natur. Svenska moderådets vd Elin Frendberg har siktet klart för sig.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

– I slutändan ska man inte ens behöva kommunicera “hållbart” utan kunden ska kunna ta det för givet, att det som finns det är också hållbart.

Det låter kanske som en utopi men efter att ha pratat med makthavare, designers och experter under en heldag tala under Fashion Transformation Talks så är det lätt att bli troende. Det är lång väg att vandra men det är tydligt att det varje dag tas nya, starka steg mot en mer hållbar modeindustri. Svenska moderådet är en plattform som ska verka för att hjälpa designers framåt, det kan gälla allt från ekonomisk rådgivning, utbildning inom juridik eller stöd för att kunna göra visningar. Elin Frendberg är vd och brinner för en ny och mer hållbar framtid.

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

– Jag tror att hållbarhet måste bli en hygienfaktor, att man i slutändan helt enkelt inte skapar plagg såvida de inte är hållbara. Därmed blir det också enklare för kunden, menar Frendberg.

LÄS OCKSÅ: SUSANNA STRÖMQUIST: ”DIN RÖST ÄR VIKTIG NÄR MODEINDUSTRIN STÄLLER OM FRÅN LINJÄR TILL CIRKULÄR”

Hon ser också en ljuspunkt i det att unga, nya designers är mer realistiska och inser redan från början att det är en tuff bransch att slå sig in i. Går man inte med ett realistiskt tänk så gör man oftast mer medvetna och genomtänkta beslut.

Annons

– Jag tycker att vi numera strävar mer åt samma håll i branschen. Förvisso är det fortfarande så att det är väldigt få designers som rakt ut drömmer om att bli ett “hållbart märke”, man blir designer för att man vill skapa vackra kläder, det är drivkraften. Men alla vill ändå att det ska ske på ett hållbart sätt, vi strävar åt samma håll och det är en stor fördel. I Sverige har vi kommit långt med flera pionjärer som jobbar hårt med det här så har vi bra förutsättningar för att pusha utvecklingen framåt globalt.  säger hon.

Vilka råd har du till kunden som vill shoppa mer hållbart?

– Eftersom det på senare år gått ganska snabbt i utvecklingen och det är mycket möjligt att många inte hängt med på att det faktiskt är många butiker som numera har stort utbud av gröna val, hos vissa kedjor är över hälften av produkterna hållbara. Leta efter gröna märkningar eller certifieringar eller efter material som ekologisk bomull, återvunnen polyester eller naturmaterial som ull eller lin. Det finns också bra märkningar som GOTS, Bra Miljöval, EU Ecolabel, Blue Sign, Better Cotton med fler att hålla utkik efter. Att shoppa mer hållbart kan också vara att man använder mer hållbara affärsmodeller, köper vintage, hyr kläder eller handlar via tjänster som Sellpy, Tradera, Blocket, facebookgrupper eller anordnar klädbytardagar.

LÄS OCKSÅ: BEHOVET AV ATT RENSA SKAPADE NY AFFÄR – SÅ SKAPADES SELLPY

Hållbara material att ha koll på:

– Lyocell eller Tencel som består av träfibrer som går att kompostera

– Modal är en naturprodukt

– Ekologisk bomull

– Återvunnen polyester

– Ull

– Lin

Annons