Elin Kling och Karl Lindman om nya varumärket Totême
Partners både i äktenskap (snart) och i det nya gemensamma företaget. Elin Kling och fästmannen Karl Lindman har tillsammans startat märket Totême, som lanseras i dag (5 maj). Kollektionen kommer att säljas online på Net-a-porter, The Line och Toteme-nyc samt på The Apartment i New York och Nathalie Schuterman i Stockholm.
Ännu ett företag till samlingen för flitiga entreprenören och modeinspiratören Kling som tidigare designat gästkollektioner för H&M och Guess by Marciano samt drivit det egna varumärket Nowhere. ELLEs Johanna Andersson passade på att skicka några nyfikna frågor till andra sidan Atlanten där Elin och Karl bor tillsammans på Manhattan.
av JOHANNA ANDERSSON foto BJÖRN IOOSS
Karl Lindman och Elin Kling fotade i sitt hem för The Last Magazine.
Hur gick det till när ni bestämde er för att starta ett klädmärke ihop?
– Tanken har funnits under en lång tid. När konceptet väl kom till mig började vi tillsammans att forma fram det, och insåg ganska snabbt att vi ville göra det ihop. Vi är båda intresserade att skapa en produkt som är tydlig och naturlig för oss att kommunicera. Med Totême känner vi att vi har utvecklat en bra grund att börja bygga på.
Hur har vägen sett ut från idé till lansering?
– Jag har i en tid saknat den perfekta semestergarderoben och kände att det inte direkt fanns något på marknaden som erbjöd det jag ville ha. I alla fall inte under ett och samma tak. Efter en tids fundering bestämde jag mig för att aktivt undersöka möjligheterna att starta ett eget varumärke och bollade givetvis mina ideér med Karl. Det ena ledde till det andra…
Vad är historien bakom namnet Totême?
– Ett totem kan vara en symbol för en grupp människor. Ett tecken på samröre. Utan att ladda vårt namn med för mycket symbolik så är Totême vår tolkning av denna gemenskap.
Beskriv kollektionen och vad som gör att den kommer att sälja slut!
– Den första kollektionen har influenser från preppy-modet. Vi ville ta inspiration från det amerikanska och ge det en europeisk och modern känsla, en kollektion som är skapad för semestern. Plaggen känns lika aktuella och moderna som tidlösa och bygger på en långsiktighet i garderoben. Vi har tittat en del på 70-talet, men kanske mer till livstilen, än till kläderna. Det handlar mycket om att editera, hitta en helhet.
Hur skulle en perfekt stylad look från kollektionen kunna se ut?
– Vår svarta linneskjorta parad med våra svarta linnebyxor som har den perfekta, och då menar jag perfekta, passformen.
Oven ser du ett urval ur Totêmes debutkollektion.
Vad har ni för roller i verksamheten och vilka styrkor bidrar ni med?
– Jag (Elin) ansvarar för designprocessen och Karl för marknad samt branding. Tillsammans försöker vi skapa en klar identitet och en framtida riktning för Totême.
Hur fungerar ni som affärspartners?
– Vi kompletterar varandra bra och litar på varandras beslut.
Hur är det att både ha en privat relation och att jobba ihop? Några för och nackdelar?
– Det är oundvikligt att i dagsläget separera jobb och relation eftersom vi tycker det är så extremt kul med Totême. Dock hoppas vi på att allt eftersom bygga en organisation som gör att vi kan skilja på arbete och livet som gifta. En sak i taget.
Vad betyder det att få möjlighet att sälja kollektionen på exempelvis Net-a-porter.com?
– Net-a-Porter är en fantastisk kanal för oss att nå ut på den globala marknaden och det betyder oerhört mycket att vi har lyckats få deras förtroende så här tidigt. Det ger oss självförtroende och en tro på vår produkt.
Vad har ni för drömmar och mål med ert nya gemensamma projekt?
– Vi har skapat Totême därför att vi tror så mycket på vårt koncept och gillar tanken på att kunna jobba tillsammans kreativt. Vi strävar efter att bygga upp ett starkt varumärke med en tydlig direktion som känns lika relevant om tio år som den gör idag.