Populärt: Shoppingtips Modetrender Vårmode 2025 Se Min Look Festkläder

ELLE är Sveriges största modesajt!

21 okt, 2016
AvLisa Segerson
Nu är ELLE Sveriges största modesajt – i den senaste veckomätningen från KIA Index hade ELLE överlägset flest unika besökare.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

Trafiken till Aller medias sajter har ökat explosionsartat det senaste året, med upprepade rekord för många varumärken. Föregående vecka (vecka 41) hade Aller medias sajter drygt 10,7 miljoner sidvisningar och drygt 1,9 miljoner unika besökare.

Allra bäst gick det för ELLE, som i förra veckan hade hela 363 198 unika besökare. Därmed var ELLE också Sveriges största modesajt.

– Vår bevakning av H&M:s samarbete med Kenzo lockade många, säger Cia Jansson, chefredaktör på ELLE. Och vår trafik vilar på många olika ben – moderapportering, snabba nyheter, våra stora bloggar och att vi tar upp ämnen som verkligen berör svenska kvinnor, från jämställdhet till hälsofrågor.

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

– Precis som i print är mode, beauty och populärkultur centrala ämnen för ELLE online, säger Lisa Arnell, sajtansvarig digital redaktör. Men vi vill hela tiden utveckla hur vi bäst tar oss an dessa områden digitalt, mobilt och socialt. Vi har också ökat vår räckvidd i sociala medier extremt snabbt. Sedan några veckor är ELLE den svenska modesajt som har flest gillare på Facebook, över 45 000, och på Instagram närmar vi oss 70 000 följare.

Annons

ELLEs sajt och sociala medier drivs sedan ett år tillbaka av Aller Medias Digital Content-redaktion, där majoriteten av mediehusets digitala redaktörer jobbar tätt ihop med varandra och en central desk med onlinejournalister och andra innehållsproducenter.

– Den nya digitala redaktionen har gett oss helt nya möjligheter att arbeta datadrivet, nyhetsdrivet och online first, vilket är en stor utmaning för alla mediehus vars traditionella kärnaffär inte är nyheter. Vi har lyckats gå ”from months to moments” och det har gett fantastiska resultat. Samtidigt är närheten till ELLE-redaktionen och all den kunskap som finns där omistlig för oss, säger Jens Stenberg, digital innehållschef på Aller Media.

Så stora är de svenska modesajterna

Jämförelse mellan åtta svenska sajter med kvinnlig målgrupp där mode är ett bärande inslag

(unika besökare vecka 41, källa KIA Index). Tre av varumärkena på listan nedan – ELLE, Chic och Femina – drivs av Aller media.

Annons

ELLE: 363 198 unika besökare

Metro Mode: 284 367

Veckorevyn: 148 289

Damernas Värld: 176 759

Chic: 76 891

Femina: 72 153

Rodeo: 17 353

Styleby: 2 948

LÄS OCKSÅ: ELLE nominerade till Årets tidskriftspris!

Annons