ELLE möter Seezonas grundare Anna-Carina Helander
Anna-Carina Helander driver e-handelsbolagetANNONS Seezona som blandar high-tech med high-fashion. De har cirka 150 märken från 25 länder och jobbar hållbart samtidigt som de ger tillbaka till samhället på olika vis.
Anna-Carinas modeintresse startade i tidig ålder, då hon bodde i södra Frankrike.
– Jag och mamma besökte små butiker för att upptäcka nya märken. Jag gillade att hitta saker som jag visste att ingen annan skulle ha på sig. Jag fick många komplimanger på just de plaggen och märkte att intresset för nischade märken var stor, berättar Anna-Carina.
Hon började läsa på mer om modeindustrin, hur den var uppbyggd och kom fram till att wholesale-modellen gjorde det svårt för små märken att växa på den internationella marknaden.
– Jag bestämde mig för att lösa det problemet genom att skapa en plattform där små märken enkelt kan få exponering och försäljning utan att behöva investera i stora lager, logistiklösningar eller marknadsföring. Jag började skissa på plattformen under universitetet.
Hon fortsätter:
– Jag flyttade tillbaka till Stockholm för fem år sedan för att fokusera på Seezona efter studierna och har drivit bolaget sedan dess, säger hon.
2019 köpte Seezona klädmärket Aéryne, som grundades 2015 av Siri Vikman.
– Vi kom in i bilden för drygt två år sedan, när vi köpte upp varumärket. Aéryne fokuserar på hållbarhet och female empowerment, som passade perfekt in med Seezonas egna värderingar.
FOKUSERAR PÅ HÅLLBARHET OCH FEMALE EMPOWERMENT
Seezona arbetar hållbart och ger tillbaka till samhället på olika vis. Bland annat skänker Aéryne fem procent av försäljningen till en skola i Mumbai.
– Ett annat exempel är ett av våra märken i Europa som ger en del av sin försäljning till att finansiera deras anställdas drömmar, exempelvis att ta körkort.
– Med Seezona ser vi till att varumärkena vi samarbetar med använder bra tyger, producerar i liten skala och så lokalt som möjligt, med deras egen vision på hur de vill förbättra samhället de lever i.
Vem inspireras du av?
– Jag inspireras mest av andra entreprenörer. Jag läser mycket om affärsvärlden och får många nya idéer på det sättet. Några av mina kvinnliga favoritentreprenörer är Emily Weiss, Glossier, Nathalie Massenet, Net-a-porter, Lauren Santo Domingo, Moda Operandi och Whitney Wolfe, Bumble.
Om du kunde satt dig ner med dig själv för 10 år sedan, vilket råd skulle du ge till ditt yngre jag?
– Att ha mer förtroende i mig själv. Man kan göra i princip allt med en bra plan och hårt arbete. Och att det är okej att inte lyckas på första försöket, men det är viktigt att fortsätta försöka, för plötsligt händer det.
Vissa plagg kan ge extra självförtroende i vissa situationer – har du något sådant?
– En power suit – helst en kavaj med breda axlar. Jag har ett antal sådana i garderoben, favoriter varierar lite på säsong, men just nu är det nog Aérynes beige:a Hailey blazer.
Seezona har precis öppnat på Nordiska kompaniet – berätta mer om det.
– Det är vår första insats inom fysisk detaljhandel, och det kom från den stora efterfrågan från kunder att kunna prova våra plagg. Vi kommer att rotera plagg och varumärken varannan månad, så att Nordiska kompaniets kunder ofta ser nyheter i sortimentet, avslutar Anna-Carina med ett leende.