ELLE-redaktionens trendspaning för 2023
1. I full blom
Klassiska blommiga print i all ära, men lagom till att våren gör entré blommar det som aldrig förr bland säsongens mode. Modehus som Loewe och Bottega Veneta maxar ordentligt och låter iögonfallande blomdetaljer bli stilsäker signatur. Det blir utan tvekan en vår i full blom!
2. Mode möter inredning
Modevärlden fortsätter att närma sig inredningsbranschen. Kristina Tjäder, grundare av Dagmar, satsar på nyskapande design med varumärket Ekbacken Studios. Företaget gör formstarka möbler av gamla fisknät som 3D-printas i Sverige. Malene Birger, som lämnade varumärket By Malene Birger 2014, har sedan dess fokuserat på konsten. Nyligen släpptes hennes första inredningskollektion – som bär tydliga spår av hennes konstnärskap – i samarbete med Slettvoll. Ann Ringstrand, grundare av Hope, fortsätter samarbetet med Markslöjd och har designat flera nya dukningskollektioner och vår internationella modestjärna Lars Nilsson är aktuell med ny keramik för Nittsjö.
3. Oceaner av högglans
När den mänskliga världen är en enda röra är det inte ovanligt att vi tar sikte på havet som inspiration och meditation. Dess vidd och mystik har historiskt inspirerat; havet är en paradox, en symbol för både lugn och kaos, men också ett hem för varelser som fascinerar och inspirerar. Det är denna dualitet som tjänat som inspiration för en av de stora beautytrenderna våren 2023, från New York till Paris. Högglans på hy och hår, glow till en ny ”våt” nivå präglade beautylooksen på catwalken.
4. Färgstarka energipiller
Skandinaviska beautyprodukter har länge varit synonymt med en avskalad (svartvit), minimalistisk förpackningsestetik. Men nu bubblar allt fler varumärken upp som bokstavligen är energikickar för hår och hy – men också rena lyckopiller att ställa in i badrumshyllan. I modeprofilen Babba C Riveras hårvårdsserie Ceremonia vävs hennes latinamerikanska arv till lyxig hårvård med ekologiska ingredienser. Och nya finländska hudvårdsmärket Djusie som grundats av hudterapeuten Katja Kokko ger energi till huden med naturligt baserad och färgstarkt förpackad rengöringsolja, essence och ansiktsolja.
5. Samvetskval
Hur är det med samvetet? Det dåliga samvetet är något vi hela tiden försöker snacka oss fria ifrån och det tycks inte ha någon naturlig plats i vår samtid. Men historiskt sett har synen på samvetet varit annorlunda, man har varit övertygad om att det fyller en viktig funktion, och vår inre röst har gett upphov till inre konflikter som styrt oss i rätt riktning. I alla fall om du frågar Cecilia Sjöholm, professor i estetik vid Södertörns högskola. I april kommer hennes bok Utan samvete och vi längtar efter att bli filosofiskt uppläxade! För visst fan förtjänar vi det där dåliga samvetet ibland …
6. Se rött!
Passion, kraft och energi – rött är årets accentfärg. Särskilt effektfull blir färgen på accessoarer och enstaka möbler, gärna mot en varm, neutral bas. Tänk trä och mjuk kamel där det röda sticker ut som ett suggestivt blickfång. Nyanserna spänner från en perfekt tomatsås till ett kraftigt rödtjut. Bon appétit!
7. Heja hemmafesten!
Höga räntor, krig och elände bäddar för att 2023 blir ett fett krisår att minnas. Vad kan då vara bättre än att festa hemma? Också ett bra sätt att få upp värmen i lyan när elräkningen skenar. I London lockar The Little Door and Co med ”house parties” på klubb inredd som privata hem med sällskapsspel i soffan och cocktails i badrummet. Bara att ta efter konceptet!
8. Futuristisk klänning
Coperni tog under hösten över catwalken i Paris med showen som tillägnades ”världens kvinnor”. Hur den avslutades? Med att Bella Hadid fick en futuristisk klänning spraymålad på sig. Ett modeögonblick vi sent glömmer!
9. Finvin på burk
I takt med att vi måste gå ifrån tunga glasflaskor av transport- och miljöskäl kommer vi se fler innovativa förpackningar – även för vin. Svenska Djuce fyller partyvänliga burkar med ambitiösa viner och snygga etiketter, i oktober släppte de till exempel en vit Bourgogne från Verget, på burk prydd av foto av svensk-amerikanske Hasselbladsvinnaren Roy Rossovitch.
10. Serie-hype
Alla som spelat tv-spelet The last of us ser med skräckblandad förtjusning fram emot den här hypade tv-serien – den är nämligen baserad på det ikoniska zombiespelet från 2013. Storyn skildrar en man som måste hjälpa en flicka genom ett postapokalyptiskt USA fullt av levande döda, och spelet är lika mycket skräckupplevelse (vi drömmer fortfarande mardrömmar om the clickers!) som gripande drama. Förutspår att detta kommer få en helt ny målgrupp att investera i Playstation 5.
11. Smakskriet från vildmarken
Efter instängda år under pandemin längtar vi ut. Ut i naturen och till det vilda.Vi vill laga vild mat, gärna utomhus och inspireras av Svt:s nya tv-serie Vilda kockar där Niklas Ekstedt är programledare och kändiskockar som Lisa Lemke, Zeina Mourtada och Leila Lindholm deltar. Vi vill äta mat med ursprung på restauranger som Jord och sippa drinkar med ingredienser direkt från naturen, som i bartendern Bella Porciles bok Vilda drinkar, eller njuta av alla nya varianter av ”viner” gjorda av svenska bär. Till exempel Svart, en mousserande dryck gjord på svarta vinbär eller Rålund ett ”rött vin” av blåbär.
12. Klä bordet
Intresset för det kreativa bordet exploderar! Flera varumärken satsar på dukningskollektioner, modellen och tv-profilen Malin Persson släpper boken Högtider och vardagsfest – gemenskap, glädje och grön mat (Polaris) med sin syster Linda Persson och servettringar och ljusmanschetter bara väntar att på att bli upphittade på landets loppisar. En som är aktuell med två dukningskollektioner är coola New York-bon Laila Gohar. ”Människor blir mer och mer känsliga för sin omgivning”, säger hon.
13. Låt steamern vila
Skrynkliga plagg och accessoarer spås bli nästa stora trendfenomen i modet. Från Acne Studios till Prada, den veckade, strynkliga trenden har synts i många designers kollektioner för vår- och sommarsäsongen. Praktiskt och coolt!
14. Bricklunch
Sharing is caring, och det märks på faten nästa år. Återigen en trend som fötts i svallvågorna av pandemin för nu när vi vågar ses igen, vill vi också dela mat tillsammans. Att servera rätterna på bricka, stora fat eller skärbräda och äta därifrån direkt med händerna är en taktil och trendande upplevelse. Butter boards, tortillafat, charkbricka deluxe – bring it on!
15. Leva livet
Idén till Leva life föddes när skådisen och nu regissören Susanne Thorson såg ett klipp på Cancerfonden, där Lovisa Ström pratade om sin upplevelse av att vara ung och ha cancer. De började prata, och samtalet mynnade ut i berättelsen om 24-åriga Nora vars liv leker tills hon får veta att hon har en tumör i magen. Seriens mål är att skildra sjukdomen, men också livet runt omkring, vänskapen, hoppet och att ta vara på den tid vi har. Hanna Ardéhn, känd från Netflix-succén Störst av allt, spelar huvudrollen i serien som har premiär 2023.
16. Modehusens nya designtillskott
Under Milanos modevecka debuterade fyra nya designer för vår/sommar-säsongen 2023. En ny era för de anrika modehusen och för de nya (relativt okända) modeskaparna. Vi ser fram emot att följa Filippo Grazioli för Missoni, Marco Vincenzo för Etro, Rhuigi Villaseñor för Bally och Maximilian Davis för Ferragamo.
Foto: Magnus Mårding (Ett hem), Roe Ethridge (Gohar world) , Lorenzo Guide (Vilda drinkar), Nina Malling (mat), James Stokes (hemmafest) Johnny Wohlin (Leva life), Kajsa Göransson (Cecilia Sjöholm) HBO Max (The last of us)