ELLE träffar Jimmy Choo i Malaysia!
ELLEs Gustav Broström fick chansen att träffa legenden och skodesignern Jimmy Choo. De pratade klackar, resmål och kändisskap!
Av Gustav Broström
Relaterad läsning från ELLE:
Livet (och karriären!) började i norra Malaysia, på ön Penang där Jimmy Choo växte upp. Pappan var skomakare och redan vid 11-års ålder gjorde han sina första skor.
– När jag växte upp i Penang hade vi flera skomakare i släkten så det var självklart för mig att välja den banan. När jag blev lärling började jag designa skor till min mamma, Moo Ah Yin, och på den vägen är det.
Framgångarna under 1990 och 2000-talet var enorma, Jimmy hade fans som prinsessan Diana och med Sex and the City blev han helgonförklarad på modehimlen. I början på 2001 sålde Jimmy sin del av företaget. Nu spenderar han tiden med att föreläsa samt verka som mentor åt unga designers. På sina flygresor mellan världens alla hörn, hemmet i London, Kuala Lumpur och Kina vet han hur man bäst håller sig fräsch.
– Extra kläder! Helst ska de vara en pyjamas som inte ser ut som en pyjamas. Bekväma skor är bra att ha men absolut viktigast är vatten. Att återfukta inifrån är nyckel till god hy, samt en hudkräm med c-vitamin!
Att ha skapat ett av världens mest framgångsrika accessoarmärken är inget som stigit 67-åringen åt huvudet. De prestigefyllda titlarna och utmärkelserna han tilldelats viftar han skrattade bort medan han varvar barndomsminnen med historier kring framgången efter Sex and the City. Först vid frågan om han ångrar något i sitt liv blir han allvarlig.
– Jag har pengar, hus över hela världen och framgång. Det enda jag ångrar är att jag inte spenderade mer tid med mina barn när de växte upp. Nu är det försent.
Efter middagen tar Jimmy och hans följe med oss till nattmarknaden i Kuala Lumpur. I de trånga gångarna bland Rolexklockor och plånböcker från Chanel trängs skor och väskor med hans namn på.
– Titta! Man kan nästa tro att det är jag som designat. Fast då är det dyrare. Det går inte att komma undan piratkopieringen idag, det man kan göra är att lita på kunden. De riktiga kunderna uppskattar bra material och äkta hantverk.
Vid frågan om hur man bär en högklackad sko är svaren enkla.
– Det måste vara bekvämt. Inte för högt, det ser aldrig bra ut. Men framförallt öva, öva, öva! Det finns inget värre än någon som har fel eller för höga klackar.
Långsamt börjar försäljarna på marknaden inse vem det är som står framför dem. Som en löpeld sprider sig ryktet om att Jimmy Choo är på marknaden. Plötsligt är vi omringade av dussintals människor som skanderar ”Jimmy! Jimmy!”. På flaket till en moped dukar gatuförsäljarna upp sina specialiteter för provsmakning och det bildas snabbt en kö för att ta bild med Malaysias mest berömda man.
– Jag är van vid det här! Malaysia har gett mig så mycket och nu är det min tur att ge tillbaka.
Relaterad läsning från ELLE: