ELLEs chefredaktör: "Karl Lagerfeld fångade alltid ens modehjärta"
Chanels chefsdesigner, Karl Lagerfeld, blev 85 år gammal. Tisdagen den 19 februari kom beskedet att han dött efter en tids sjukdom. ELLEs chefredaktör, Cia Jansson, minns hans avtryck på modevärlden med stor värme.
– Karl Lagerfelds betydelse för modevärlden är enorm och svår att mäta. Han var en av världens största designers. Hans ständigt nyfikna blick till allt nytt och modernt fick honom att aldrig luta sig tillbaka. Snarare tvärtom, och det vittnar hans närmast rockstjärnestatus om, där hans idéer och modekollektioner når alla generationer, säger hon.
Lagerfeld som designer och fotograf
Han inledde sin karriär som Pierre Balmains assistent och gick därifrån vidare till Jean Patou. Listan över designuppdrag kan göras lång och spänner över en enorm vidd: Allt från Chloé till ett uppmärksammat samarbete med svenska H&M så sent som 2004. Född i Hamburg men bosatt i Paris var han en multikonstnär.
– Han var en skicklig regissör som med sin bakgrund som designer, modetecknare och fotograf skapade helt egna koncept och universum, främst bakom de omtalade modevisningarna för det ikoniska lyxmodehuset Chanel. Han lyckades inte bara bygga status och berättelserna om Coco Chanel utan var också verksam som chefsdesigner för det italienska lyxmodehuset Fendi.
Arbetet med Fendi skedde parallellt med designarbetet på Chanel och den egna linjen. Under åren har Karl Lagerfeld inte bara bjudit på oförglömliga modevisningar. Hans ikoniska look och arbete sträcker sig över både fält och generationer. 2005 fotograferade han personligen artisten Mariah Carey för omslaget av ”V magazine”, 2011 lanserade han ett designsamarbete med svenska Orrefors och 2013 regisserade han kortfilmen ”Once upon a Time…” där Keira Knightley gör rollen som Coco Chanel.
– Det är en ren ynnest att få ha bevistat hans universum och visningar- han lyckades verkligen alltid fånga tag i ens modehjärta.