Populärt: Shoppingtips Modetrender Streetstyle Se Min Look Höstens trender

Bea Åkerlund & Johan Lindeberg: En kreativ kärlekshistoria

12 jan, 2021
AvHelena Skoog
Bea Åkerlund
 och Johan Lindeberg
Det går fort när effektiva kreatörsduon Bea Åkerlund och Johan Lindeberg skapar tillsammans. Men så har de också tjugo års vänskap i ryggen.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons
Se extramaterial från ELLEs exklusiva modeplåtning!Brand logo
Se extramaterial från ELLEs exklusiva modeplåtning!

Designer, filmskapare – och vänner. Designern Johan Lindeberg och stylisten och kostymdesignern Bea Åkerlund har känt varandra i nästan tjugo år. Och jobb och vänskap har gått hand i hand genom hela deras gemensamma historia.

– Jag tror att vi båda verkligen ser till detaljerna. Eller hur? Och det kan vi uppskatta hos varandra. Allting är genomtänkt, säger Bea, som jobbat i Hollywood i många år och bland annat stylat artister som Lady Gaga, Madonna och Beyoncé.

– Ja, jag tror att vi tänker både helhet och detaljer. Sen älskar jag ju Beas personlighet också. Jag kan uppfattas som lite svår emellanåt, men B får mig att slappna av och bli mig själv. Det är alltid inspirerande att prata med henne och vi pratar om allting. Du är så klok på alla nivåer.

Det är väldigt personligt, jag får nästan tårar i ögonen när jag pratar om det.

De träffades samtidigt som Bea mötte sin man, filmskaparen Jonas Åkerlund, när han gjorde sin första långfilm i Los Angeles. Bea var kostymdesigner och Johan var i LA och åkte till filminspelningen för att hälsa på kompisen Jonas, se och lära.

Annons

– Jag och Jonas är väldigt nära vänner, berättar Johan. Men som jag sa innan till Bea: Jag har en väldigt stark relation till honom och en väldigt stark relation till B. Det är skönt när man träffar ett par där man gillar båda två, individuellt och tillsammans. Vi har verkligen hittat någonting som känns skitinspirerande.

– Du kom till inspelningen med några jackor som du ville att jag skulle prova på Mickey Rourke! säger Bea med ett skratt. Jag var hans stylist på den tiden.

– Ja, det var nog i början av J Lindeberg …

Kärlekshistorian bakom BLK DNM

1996 grundade Johan varumärket som bär hans namn. Drygt tio år senare slutade han jobba med J Lindeberg, efter konflikter med ägarna. Blk Dnm däremot, märket han grundade 2011, har nyss fått en nystart.

Bea Åkerlund och Johan Lindeberg
”Det gäller att ha modet att gå i sin egen riktning utan att lyssna på alla andra. Det är jävligt tufft. Folk undrar varför jag inte bara går ut och plåtar folk på gatorna i Stockholm. Men det är ju så man håller sig relevant och uppdaterad, genom att ha den här passionen hela tiden,” säger Johan Lindeberg.

Han lämnade det då New York-baserade, denimkända varumärket 2015 – för att sedan köpa tillbaka det 2018. Nu driver han det precis som han vill, med huvudkontor i Stockholm. Och för att lyfta fram varumärkets nya identitet har han valt en högst personlig väg, tillsammans med vännen Bea Åkerlund.

Annons

– När jag startade om Blk Dnm och hittade ny inspiration och sökte ett nytt uttryck för varumärket, så satt jag i min studio i Skåne och jobbade med det här hela tiden. Och Bea och Jonas bor i närheten på sommaren, så vi träffades och pratade om att göra någonting ihop.

”Det här” är kärlekshistorien som Johan har funderat på, analyserat och skrivit om i fem år. Den om Francoise och Phoenix som får liv i en kortfilm och på stillbilder för Blk Dnm. De är fiktiva, men kanske inte helt.

– Det är väldigt personligt för mig, jag får nästan tårar i ögonen när jag pratar om det, berättar Johan. Men det är så jag vill att Blk Dnm ska kännas. Jag kan inte bygga ett varumärke om jag inte kan uttrycka något personligt. Så har det alltid funkat för mig.

Han ser Blk Dnm som en plattform där han kan uttrycka och kommunicera idéer och värderingar.

– För mig handlar temat och citaten i den här storyn inte bara om intima relationer utan också om vår relation till världen i stort.

Annons

Han har själv skrivit manus, regisserat och fotat.

– Den handlar om hur man som två starka individer kan gå sida vid sida, men ändå hitta den här gemensamma kraften och plattformen och våga lita på den. Francoise har bestämt sig för att gå vidare själv och utveckla sin egen identitet och styrka. Hitta sin egen plattform innan hon går in i den här typen av förhållande …

– Jag har en fråga, säger Bea. Har den riktiga Francoise sett filmen?

– Den riktiga Francoise … är en blandning av olika relationer bakåt, ler Johan och är tyst en stund innan han tillägger:

– Men jag har visat filmen, ja. Hon var väldigt berörd och älskade den.

Bea Åkerlund och Johan Lindeberg

Både han och Bea – eller B, som han säger, ”eftersom det är det vi säger i USA” – råkade vara i Stockholm, på grund av covid.

Annons

En gemensam passion för arbetet

– Både jag och Johan har jobbat i USA i alla år och om man jämför med hur man jobbar i Sverige, så är det väldigt annorlunda. I USA är det ”do or die”, du gör jobbet tills jobbet är klart och jobbar så hårt du bara kan för att det ska bli så bra det bara går. Här är det mer ”vi går hem klockan sex och mellan tolv och ett är det lunch”. Det är ingen värld jag kommer ifrån. Om jag säger ja till ett projekt går jag in hundra procent, säger Bea.

Arbetslusten och passionen för projekten – alla projekt – är något de delar. Och snabbheten, effektiviteten och den kreativa kraften, som inte går att stoppa.

– Jag tycker att de projekt som man gör bäst är med folk man känner, säger Bea. För då vet man vad man går in i. Och var man har varann. Jag vet ju att Johan har tagit jättefina bilder genom åren och … det finns nästan som en garanti för att det kommer bli bra. De jag jobbar bäst med är de jag har en relation med.

Annons

– Det är väldigt enkelt att jobba med B, det finns en intuition och jag känner att hon förstår mig. Som när vi skulle vintageshoppa i Stockholm. Vi gick in i en butik, dök in åt varsitt håll, sen jämförde vi grejer och sa direkt ”ja!”, ”nej!”, ”ja!”. Det tog typ fem minuter.

– Det handlar ju om att vara effektiv, säger Bea och knäpper med fingrarna. Time is money, money is time. Man kan inte hålla på att vela. Jag tror att det är den mentaliteten vi kommer ifrån. Vi vet när det är rätt.

MOTSATT ESTETIK OCH DELAD INTUITION

Att deras olika estetik skulle kunna mötas var långt ifrån självklart. Johan Lindebergs enkla, avskalade design för Blk Dnm och Bea Åkerlunds ofta färgstarka, synliga och uppmärksamhetskrävande styling.

– Det var en utmaning för mig att tänka less is more. För min estetik är more is more. Att hitta den där sköna balansen. Det var även ett bevis för mig att jag faktiskt kan styla något som bara är jeans och t-shirt. Det måste inte vara over the top. Då kan man skapa more is more med andra saker i stället, som en känsla eller genom att bygga en karaktär.

Båda pratar mycket om att lyssna på sin intuition.

– Jag har alltid litat på min intuition, säger Johan. Jag tror att det är där vi hittar en gemenskap på något sätt.

– Ja, det är inte alla som vågar lita på sin intuition. Det är där många failar, säger Bea.

Foto: Emma Svensson
Bea Åkerlund och Johan Lindeberg, genomgående i kläder från Blk Dnm.

Annons