Acne Studios och Fjällräven gör kollektion ihop
Idén föddes i huvudet på Jonny Johansson, creative director på Acne Studios.
– Alla på Acne Studios känner till Fjällräven tack vare Kånken. Men inte så mycket mer. Jag kände att det vore kul att få ut Fjällräven mer brett, internationellt. Liksom skjuta iväg dem till modekonsumenterna. Acne Studios är klubben, Fjällräven är naturupplevelser – krocken blir intressant, säger han.
Inspirera till att vara mer utomhus
Jonny Johannson och Henrik Andersson, head of innovation and design på Fjällräven, utforskade arkiven tillsammans och hittade sina gemensamma favoriter som de detaljgranskade in i minsta söm. Sedan började experimenterandet för att ge Fjällrävenklassikerna uppdaterad streetkänsla.
– Vi vill inspirera folk att komma ut mer i naturen och på så sätt också bry sig mer om naturen och miljön. Kanske kan vi inspirera en del av Acne Studios kunder att tillbringa mer tid utomhus, säger Henrik Andersson.
Samarbetskollektionen kommer att presenteras i sin helhet 30/8 och släpps i butik och online 6/9.