Populärt: Shoppingtips Modetrender Streetstyle Se Min Look Höstens trender

Filippa K fyller 30 år – så ska det firas

14 nov, 2023
AvRebecca Jardsdotter
Filippa K fyller 30 år – så ska det firas
(c)TimothySchaumburg
Filippa K kliver in i sitt trettionde år – det ska givetvis firas. ELLE fick ett samtal med märkets kreativa chef, Liisa ­Kessler, och grattade på födelsedagen.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons
ELLE unboxar: CAIAs adventskalender 2023Brand logo
ELLE unboxar: CAIAs adventskalender 2023

Med sin säregna och kaxigt feminina minimalism har Filippa K i tre decennier serverat genomtänkta uppdateringar av givna garderobsklassiker. Med fokuspunkter som okomplicerat, åtråvärt och evigt blev Filippa K en direkt aktör på Sveriges modescen 1993, och har hållit stilfanan högt ända sedan dess.

För ett och ett halvt år sedan tog Liisa Kessler över rollen som kreativ chef (efter fem år på Saint Laurent, där hon bland annat agerade seniordesigner under Anthony Vaccarello) och en nystart låg i luften. Kreativiteten och hantverket skulle hissas och en djärvare stil, mer riktad och direkt, skulle utforskas.

Annons

För Liisa var ett essentiellt steg i rätt riktning att bläddra tillbaka i Filippa K-arkivet och med nya ögon inspireras av plaggen, stilen och plåtningarna från märkets 90- och 00-tal – något hon, tacksamt, fått gotta ner sig i rejält inför märkets 30-årsdag. För att fira milstolpen lanseras en kollektion, ett nytt monogram och boken It’s been 30 years med fotografier av JH Engström. Och en hejdundrande fest, givetvis.

– Firandet förenar vårt arv och vår framtid, menar Liisa Kessler.

Jubileumboken It’s been 30 years med foton av JH Engström.
Jubileumboken It’s been 30 years med foton av JH Engström.

På vilket sätt?

– Kollektionen tar tillbaka 90-talets klassiska basplagg i ett nytt ljus, monogrammet representerar året vi grundades och boken är ett personligt projekt i samarbete med den svenske fotografen JH Engström, vars bilder har varit och förblir en stor inspiration för mitt arbete med Filippa K. Festen blir ett tillfälle att fira allt vi åstadkommit, med alla de som har varit med oss under resan.

Annons

Kollektionen beskrivs med orden ”klassisk Filippa K-anda”. Vad betyder det för dig?

– Filippa K har alltid haft en anda av frihet, sensualitet och effortlessness. När märket lanserades i början av 90-talet förkroppsligade det den kraft som enkelhet kan ha i ens garderob med plagg som kan bäras året om, kläs upp eller kläs ner, och mixas och matchas med varandra. Grundaren Filippa Knutsson hade en tydlig vision som är lika aktuell nu som då, och kollektionen återspeglar den där okonstlade och raffinerade approachen till att klä sig.

Plagg ur jubileumskollektionen.
Plagg ur jubileumskollektionen.

Berätta om boken It’s been 30 years!

– Jag upptäckte faktiskt JH Engströms verk i en bokhandel i Paris genom hans fotobok From back home. När jag blev kontaktad för rollen på Filippa K kopplade jag omedelbart ihop känslan av Filippa K:s första tid med hans bilder: en naturlig sensualitet och rå, ungdomlig energi. Inför bokprojektet kurerade jag signaturplagg från Filippa K:s arkiv som JH fritt fotograferade i sitt hem i Montreuil i Frankrike. Bilderna visar plaggen på ett sätt som låter dem tala för sig själva, som stilleben, och i boken kompletteras de av opublicerade fotografier från JH:s eget arkiv, plåtade i Sverige. Boken kommunicerar en känsla av frihet, hem och autenticitet som för mig är kärnan i ­Filippa K:s själ.

Annons

30 år har gått – vad har Filippa K gett den svenska modebilden?

– Filippa K var en pionjär när det lanserades i början av 90-talet. Märket ville hjälpa kvinnor att hitta enkla, välgjorda plagg som balanserade stil och komfort – något som i dag verkar givet – men på den tiden i Sverige spelade Filippa K en avgörande roll i att etablera den skandinaviska minimalismen genom sin blick på svensk livsstil. Modebranschen och världen har förändrats mycket sedan 1993 och för mig är det fascinerande hur tidlöst Filippa K känns. Sedan starten har Filippa K kämpat för idén om slow fashion och medveten konsumtion. Även om vi inte kallade det så vid den tiden har varumärket alltid velat skapa färre men bättre plagg att bära och älska under en lång tid.

Liisa Kessler, kreativ chef Filippa K.
Liisa Kessler, kreativ chef Filippa K. (c)TimothySchaumburg

Hur beskriver du dina första år som kreativ chef?

– Som en fantastisk upplevelse! Jag har älskat att arbeta med Filippa K-teamen, knyta an till mina skandinaviska rötter och arbeta för ett varumärke som ligger så nära min personliga estetik. Jag har alltid älskat Filippa K och vad det står för och har många minnen av märket genom åren. Jag drogs till dess enkelhet och sensualitet redan då, vilket inspirerar det arbete vi gör nu.

Annons

Har du något favoritminne från arkivet?

– Kampanjen med Caroline Winberg från 2006. Det är ett collage av bilder, fotograferade av Patrik Sehlstedt, där hon bär en croppad svart kofta och capribyxor i vit denim med vår klassiska treknappsdetalj vid fickorna. Bilderna fångar Carolines personlighet till max och kommunicerar känslan man får av att bära Filippa K, något som inspirerade vår SS23-kollektion, där vi på nytt plåtade Caroline. Hon har alltid varit en nära vän till huset.

Och om vi blickar framåt, vad innebär framtidens Filippa K?

– Att fortsätta vara en pålitlig källa som både överraskar och håller vad vi lovar.

Till sist, ha den äran!

– Tusen tack!

Foto: Timothy Schaumburg (Liisa) m fl

Annons