Artikeln innehåller reklamlänkar
Populärt: Shoppingtips Modetrender Streetstyle Se Min Look Höstens trender

Från idé till verklighet – möt ARKETS creative director

21 aug, 2017
AvLisa Segerson
För 2,5 år sedan påbörjades arbetet med vad vi i dag kallar klädmärket ARKET. Nystartade ARKET, som öppnar sin första butik i London den 25 augusti, är en del av H&M-gruppen och har därmed starka systrar som & Other Stories, COS, Weekday och H&M. ELLE träffade ARKETS creative director Ulrika Bernhardtz i Stockholm för att ta reda på mer om märket.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

Ulrika Bernhardtz är creative director och en stor del av ARKETS första kollektion. På onsdag flyger hon över till London för den stora invigningen. När vi träffar henne på huvudkontoret på Södermalm så är hon både exalterad och spänd inför vad som komma skall med det helt nygrundade varumärket.

Varför grundades ARKET?

– Vi kände att det fanns ett hål att fylla inom kategorin: ”enkla och välgjorda produkter som inte kostar en förmögenhet”. Vi ser ARKET som ett komplement till de andra H&M-varumärkena med liknande produkter och kategorier.

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

Kommer ni lyckas fylla hålet ni såg på marknaden?

– Jag hoppas det. Men det är svårt att säga. Arbetet börjar ju egentligen nu. Vi måste ut och träffa våra kunder, lyssna, förfina och förbättra. Kvalité till ett väldigt bra pris är vårt mål.

Vem är ARKET-kvinnan?

– ­ARKET-kvinnan är uppdaterad om vad som händer i omvärlden. Hon är inte så intresserad av snabba och drastiska trender inom mode, utan mer av längre livsstilstrender. Hon har ont om tid, vill hitta enkla lösningar och söker efter kvalité.

Annons

Ulrika fortsätter att prata om märket och beskriver nyckelplaggen i första kollektionen. Det är plagg som du alltid vill återkomma till, säsongslösa core-produkter tillsammans med plagg för förnyelse och lekfullhet.

Kommer ni att leva upp till hypen och i så fall varför?

– Vi har jobbat med ARKET ganska länge, men för att vara så omfattande så är det inte jättelänge. Nyckeln har varit att hitta specialister inom våra områden, så ja, jag tycker att vi hittat något starkt att stå på. Det känns nytt, samtidigt som man känner igen det.

Ulrika har arbetat inom H&M-gruppen i 23 år. Det var inte självklart för designern att hoppa på arbetet med ARKET. Men i efterhand är hon nöjd att hon vågade.

Annons

– Vägen har inte varit rak, närmare bestämt ganska snårig. Arbetet med ARKET har varit svettigt men också mycket lärorikt.

Var det självklart att hoppa på?

– Nej. Men i efterhand var det bra att jag vågade.

Är du nöjd med resultatet?

– Ja.

Den 25 augusti öppnar ARKETS första butik på Regent Street. Butiken är 1000 kvadratmeter och kommer innehålla dam, herr, barn, hem och ett unikt café. Och att den första butiken skulle öppna just i London var självklart.

– London är jätteviktigt för ARKET, för där når man ut internationellt på ett sätt som man inte gör i Stockholm. Därför är det en av de viktigaste plasterna i Europa för oss.

Hur skiljer sig ARKETS prisklass jämfört med de andra H&M-varumärkena

– Den största skillnaden är att ARKET har en himla bredd när det kommer till pris. Det är för att vi har så många kategorier. Hållbarhetstänket är att göra bra produkter som kunden kan använda länge.

Den 25 augusti öppnar den första fysiska butiken på Regent Street i London, samtidigt som webbshoppen görs tillgänglig i 18 europeiska länder, däribland Sverige. Men du kommer även kunna förhandshandla med viss rabatt från den 23 augusti, instruktioner hittar du på ANNONS arket.com.

Foto: Zoe Ghertner

LÄS OCKSÅ:

Första inredningskollektionen från nya H&M-varumärket ARKET är här

Första tjuvtitten på ARKETs kommande kollektion

 

Annons