GANT firar 70 år genom att hylla sju ikoniska plagg
Tänker du på den krispiga skjortan med perfekt snitt? Eller kanske den kabelstickade tröjan som räddat dagarna då klädpaniken kommit krypandes? GANT har sedan starten 1949 varit ett känt namn i mångas öron och genom åren har sortimentet utökats från endast kvalitetsskjortor till en fullt utrustad garderob med tidlösa plagg.
Klädföretaget har ett starkt DNA som har präglats av nyfikenhet, lekfullhet och en lust att utmana sedan dag ett när de startade sin resa på den amerikanska östkusten och dess universitet.
”För oss på GANT är vårt arv vårt DNA, det är kraftfullt men enkelt och handlar om att vara äkta, säkra högsta kvalitet för våra produkter och leva efter mottot never stop learning”, säger Karen Vogele, EVP Product & Design. Numera har det amerikanska Sportswear–varumärket polerats och fått en touch av ett mer europeiskt och sofistikerat tänk då basen flyttades till Sverige under 1980–talet.
I år har det blivit dags för modevarumärket att fira deras 70 framgångsrika år med kampanjen ”Seven Decades Seven Icons” där 7 av deras mest ikoniska plagg kommer att hyllas. Senare under året kommer modeföretaget även att lansera en uppföljare till den hyllade tv–serien Couple Thinkers från 2017. Den här gången kommer en ny dokumentärfilm att visas under filmfestivalen Tribeca Film Festival som går av stapeln i New York i maj.
Här är ikonerna som GANT väljer att hylla:
The Button–Down Shirt
The Club Blazer
The Chino
The Piqué
The Heavy Rugger
The GANT Varsity Jacket
The Cable Knit