Gucci slopar all päls från och med 2018
I förra veckan meddelade Guccis vd Marco Bizzarri att det italienska modehuset inte längre kommer att använda, marknadsföra eller visa djurpäls med start från vår- och sommarkollektionen 2018.
Läs också: Alessandro Michele: ”När jag växte upp stal jag parfym från mormor och mamma”
Det är ett radikalt beslut, dels för italienarna älskar sin päls och det och andra skinn är viktiga bärpelare i lyxmodehusens estetik och finansiella resultat. Men det är också ett viktigt och relevant ställningstagande som speglar den nya Guccikundens liv och värderingar. Modehuset har verkligen lyckats fånga den ack så svårflörtade millenialkunden som ALLA moderedaktörer så desperat försöker locka.
Guccis förändring och nya ställningstagande hänger också ihop med anställningen av Alessandro Michele berättar Marco Bizzarri.
– Vid val av en ny kreativ direktör ville jag hitta någon som delade samma värderingar. Och tillsammans vill vi skapa en företagskultur där ansvar, respekt, inklusivitet, empowerment och ett hållbart produktionssätt är i fokus, säger han.
Läs också: Gucci lanserar inredningskollektion i höst
I och med detta ansluter sig Gucci till Fur Free Alliance (FFA), en internationell koalition med mer än 40 djurskyddsorganisatione som fokuserar på att minska lidandet för pälsbärande djur, både vilda och de som är uppfödda i en industriell pälsodling.