Populärt: Shoppingtips Modetrender Streetstyle Se Min Look Höstens trender

Svenska McDonald's blinkning till Balenciaga gör succé på Instagram

15 feb, 2019
AvEmma Castman
McDonalds skämtar om Balenciaga
För ett par månader sedan lanserade Balenciaga en ny sko – som många liknade vid en klassisk pommeskartong från McDonald's. Och nu har snabbmatskedjan valt att driva vidare med det spanska lyxmodemärket.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

Under hösten släppte det spanska modehuset Balenciaga en röd lädertoffla i slip-in-modell för drygt 4 200 kronor. I samband med det började många likna skon vid ett par klassiska pommeskartonger på McDonald’s – och skämtet fick stor spridning på internet.

Nu, ett drygt halv år senare, har svenska McDonald’s valt att driva vidare med Balenciaga på sitt Instagramkonto. Tillsammans med texten “Om vi får 103 042 likes släpper vi dessa på riktigt” postade McDonald’s nämligen en bild på ett par tofflor gjorda av snabbmatkedjans pommesförpackningar.

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

Bilden har i skrivandet stund över 15 000 gillamarkeringar och 100 kommentarer, siffror som är långt över vad McDonald’s vanligtvis brukar ha på ett inlägg på sociala medier.

 

Därefter har McDonald’s ”McBalenciaga” uppmärksammats på bland annat streetwear-bloggen Highsnobiety och i tidskrifter i både Kina och Japan.

Annons

Ikea har också drivit med lyxmärket

Det här är inte första gången som ett svenskt företag skämtar på bekostnad av det spanska lyxvarumärket. För drygt två år sedan lanserade Balenciaga en blå väska för 20 000 kronor – som många menade var mer eller mindre identisk med en traditionella Ikea-påse.

Möbelvaruhuset tog då tillfället i akt och postade en bild på deras blå kasse på Instagram och skrev:

”Vårens it-väska är här! Ibland är det enkelt att hänga med i modevärlden. Hos oss blir det dock 19 995 kr billigare. FRAKTA kasse, 5 kr/styck”.

Läs mer:

De anammar trenden och omvandlar plast i havet till hållbart mode

Streetstyle-inspo direkt från New York Fashion Week

ELLEs moderedaktör: 7 höjdpunkter från Stockholm Fashion Week

Annons