Populärt: Shoppingtips Modetrender Streetstyle Se Min Look Höstens trender

H&M lägger ner Cheap Monday

27 nov, 2018
AvAnaïs González Cruz
Det har länge gått dåligt för Cheap Monday. På grund av detta läggs verksamheten nu ner, uppger H&M.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

Modejätten H&M väljer nu att avveckla sin verksamhet för varumärket Cheap Monday. Det meddelar man i ett pressmeddelande i dag.

I pressmeddelandet framgår att märket, som bygger på traditionell grossistverksamhet, länge haft en negativ försäljningskurva på grund av den växande digitaliseringen i modebranschen.

– Vi behöver ständigt utveckla vår verksamhet och vad vi väljer att satsa på, säger Anna Attemark, som är ansvarig för New Business inom H&M-gruppen.

Avvecklingen inleds omedelbart och vid årsskiftet stängs Cheaps Mondays enda fysiska butik, som ligger i London, samt onlinebutiken. Här i Sverige berörs cirka 80 medarbetare som arbetar med verksamheten i Tranås och Stockholm.

Cheap Monday grundandes av fyra svenska vänner som möttes när de arbetade på klädkedjan JC och slog igenom som en bomb när det började säljas 2004. Idén var att sälja jeans som var betydligt billigare än märkesjeansen och här i Sverige svalde vi konceptet med hull och hår.

De tajta stuprörsjeansen med dödskallelogga blev snabbt en vanlig syn, men med tiden började Cheap Monday även sälja andra klädesplagg.

Så blev Cheap Monday till:

Läs mer:

Acne Studios hyllar Norden i sin senaste kollektion

Spana in Miu Mius bedårande tröjor med kattmotiv

Gigi Hadid designar sneakers för Reebok – se de första bilderna

Foto: IBL

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

Annons