H&M lägger ner outleten Afound
2018 slog H&M upp portarna till sin nya satsning Afound, en e-handel där kedjan satsade att sälja ut tidigare kollektioner. Från början såldes enbart H&M:s egna varumärken, som Monki, Weekday, & Other Stories, COS och Arket, och senare har man även erbjudit externa märken om Hugo Boss, Karl Lagerfeld och Moschino. Men nu är outlet-tiderna för H&M-gruppen över eftersom det nu står klart att Afound lägger ner.
Afound lägger ner – mer rea hos varumärkena
I ett pressmeddelande skriver H&M att det inte längre finns tillräckligt hög efterfrågan och att varumärken i större utsträckning väljer att använda sina egna e-handlar för att rea ut sina sortiment. Det skulle kunna innebära att varje H&M-varumärke framåt satsar större på rea hos sig själva, istället för hos Afound.
Afound har primärt funnits i Sverige, men även lanserats i flera andra europeiska länder, och tidigare hade man fysiska butiker i Göteborg, Kristianstad, Malmö och Stockholm. Afound lägger ner under hösten, men det exakta datumet är ännu inte officiellt – eller om det blir en extra stor utförsäljning innan stängning.