Populärt: Shoppingtips Modetrender Streetstyle Se Min Look Höstens trender

H&M lanserar framtidens jacka: ”Plagget ska utveckla barns hjärnor”

24 okt, 2016
AvLisa Segerson
I dag lanserar nämligen klädjätten H&M, tillsammans med UNICEF, initiativet UNI_FORM. En digital och interaktiv jacka som har tagits fram som en symbol för alla barns rätt till en bra start i livet.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

Den interaktiv jacka innehåller åldersanpassade lekar som ska stimulera hjärnan. Lekarna baseras på UNICEFs forskning kring barns utveckling. Enligt organisationen är de första åren i livet avgörande för hur man mår och hur bra hjärnan kommer att jobba i framtiden.

– Genom att använda jackan som en symbol vill vi öka kännedomen om att barn som får leka har lättare att tillgodogöra sig undervisning i skolan, har bättre förutsättningar att försörja sig som vuxna och även har en bättre hälsa”, säger Diana Amini, global chef på H&M Foundation.

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

När barnen är små har kreativitet och stimulans stor påverkan på hjärnans potential. Och runt 249 miljoner barn under fem blir hämmade på grund av fattigdom, dålig hälsa, näringsbrist och avsaknad av stimulans och omvårdnad under de första åren.

– Barn som får kärlek, näringsrik kost och tillgång till en stimulerande lekmiljö under de första åren i livet har bättre motståndskraft och en större chans att effektivt lära sig saker, så att de kan bidra till samhället och ekonomin och bygga starka och säkra samhällen när de blir vuxna, säger Pia Britto programchef för barns tidiga utveckling och lärande på UNICEFs.

Jackan kommer inte att produceras utan är en symbol för alla barns rätt till en bra start i livet.

Se hur jackan fungerar här:

Foto: Press

LÄS OCKSÅ:

Kenzo är H&M:s nästa designsamarbete!

Gilleon blev modell när hon var 53 – nu frontar hon H&M:s badkampanj

Önskeplaggen! Det här vill vi helst se i Kenzo X HM-kollektionen

Annons