H&M släpper designsamarbete med Richard Allan – se kollektionen
H&M har teamat upp med det lilla brittiska varumärket Richard Allan i sitt senaste samarbete.
Vem är då Richard Allan?
Då får vi förflytta oss till London på 1960-talet där det fanns en oerhört dynamisk energi efter andra världskriget och en helt ny stil kom fram i samhället, Swinging London. Det var mycket ny musik och nya namn fick utrymme, som Mary Quant, Twiggy och The Beatles.
Richard Allan var en ung man under den tiden.
Han började studera sidenteknik i Lyon och efter sina studier fick han arbete och startade sin karriär på den legendariska franska scarffabrikanten Jacqmar, där han var creative director i tio år. När han fyllde 30 år tog han steget och startade sin egen firma och hans färgstarka och dekadenta scarfs blev en hit på en gång.
Richard Allan blev ett namn på allas läppar på 1960-talet i London. Hans dotter Cate Allan har sedan 2014 också relanserat varumärket och H&M-kollektionen är ett steg att få världen att återupptäcka hans underbara estetik. En stil som passar höstens mode perfekt med sin underbara palett av ingefära och pumpa blandat med starka, svartvita, grafiska mönster. Kollektionen innehåller plagg som man kommer kunna använda hela hösten och även nästa vår, med perfekt mönstrade midikjolar och vrålsnygga långskjortor.
När och hur?
Richard Allans signaturstil är vackra färgkombinationer, grafiska mönster och en lekfull design som har fått sprida ut sig på en cirka 40 styck stark kollektion med plagg och scarfs. Kollektionen kommer landa i utvalda H&M butiker och online den 22 augusti.
Se hela kollektionen här: