H&M:s nya kampanjfilm för återvinning
För några dagar sedan gick H&M ut med en kampanjfilm för sin återvinningstjänst där vem som helst kan lämna in begagnade kläder i deras butiker i utbyte mot en värdecheck. Företaget passar samtidigt på att hylla olikheter mellan människor!
I filmen uppmärksammar och hyllar H&M olika sorters olikheter mellan människor; i videon ser vi bland annat en muslimsk kvinna i slöja, manliga sikher i keski/turban, transsexuella personer män och kvinnor i ett brett spann av ålder, stilar och kroppsbyggnad.
– Urvalet av personer är helt enkelt tänkt att vara en bred mix av olika personligheter, säger Håcan Andersson, presskontakt på H&M.
H&M startade sin återvinningstjänst 2013 och har sedan dess samlat in över 18 000 ton textilier, 613 ton är insamlade i Sverige. Årets film är inspelad över hela världen. Och är det inte Iggy Pop vi ser där mitt i filmen?
– Kampanjfilmen är rent visuellt inte lik någon annan film som vi har gjort, skriver H&M i ett pressmeddelande. Den är filmad på flera olika platser runt om i världen med en mängd olika karaktärer som visar att det bara finns en regel inom mode och att vi tillsammans kan sluta textilkretsloppet.
I filmen är uppmaningen, i 34 olika versioner, att klä dig precis som du vill, som en tonåring om du är gammal, som en tjej om du är kille, för mycket, för lite, inte alls eller allt på en gång. Och om vi alla börjar leva och klä oss så, finns det ju användning för alla sorters plagg som görs. Det plagg du hatar, älskar någon annan. Skorna du tröttnat på, är någon annans fynd. Och det är ju väldigt bra för miljön. Som H&M själva säger: ”There´s only one rule in fashion: Recycle your clothes”.
Mer läsning från ELLE:
Första bilderna på Rihanna för Dior mag >
ELLE väljer: 6 snygga höstskor >
Mer läsning från ELLE: