HOPE fortsätter sin könsneutrala approach i ny kampanj
ELLE har fått en pratsund med HOPE Stockholms designchef Frida Bard.
Berätta lite kort om kampanjen?
– Essentials-kampanjen är plåtad på vårt huvudkontor här i Stockholm. Våra skräddade plagg är i fokus – klassiska plagg så som kavaj, skjorta och byxa. Skrädderi har varit en viktig del i kollektionerna från HOPE sedan starten 2001 och är det fortsatt.
Hur har tänket bakom sett ut?
– Vi vill lyfta våra Essentials-plagg och bjöd därför in fotograf Hedvig Jenning att porträttera personer som på olika sätt inspirerar oss.
Hur har ni gått till väga med styling och modellval?
– Vi har valt att arbeta med personer som på olika sätt inspirerar oss, både framför och bakom kameran. Vår approach till stylingen är självfallet att lyfta personen och därför har vi arbetat könsneutralt. Sedan i våras har alla HOPE-kollektioner dubbel storleksmärkning – en kavaj från damkollektionen är även märkt med herrstorlek och vice versa, ett sätt för oss att uppmuntra fler att bära kläder utan att vara styrda av konventionella könsindelningar.
Hur ser hösten 2017 ut i övrigt för HOPE?
– Vi fortsätter att arbeta med vår könsneutrala approach i allt vi gör. I november släpps vår Pre Spring 18 kollektion i butik och då kommer damkollektionen att säljas på SSense under deras herrkategori, vilket vi ser mycket fram emot!
Foto HOPE Stockholm