Möt unga designtalangen Sinéad O'Dwyer – skapar mode med kroppslig mångfald som inspiration
Copenhagen fashion week är slut för den här gången. Under fem dagar har skandinaviska designers tagit över den danska huvudstaden och fått den att fullkomligt bubbla av inspiration inför kommande vår- och sommarsäsong.
Men på visningsschemat stod även irländsk design. Den irländska designern Sinéad O'Dwyer är nämligen årets vinnare av Zalando Visionary Award och fick därmed chansen att visa upp sin design under Köpenhamns modevecka.
Unga designerns inkluderande värld
Och vilken visning det blev! Framför Operahuset vid hamnen mitt i stan presenterade hon sin kommande SS25-kollektion under namnet ”Everything opens to touch”.
Sinéad O'Dwyer SS25
Sinéad O'Dwyer SS25
Kroppslig mångfald är i stort fokus när Sinéad O'Dwyer skapar och står som inspiration och drivkraft bakom hennes design. Genom att använda en specifik designteknik med vävda silhuetter och livsformgjutningar av riktiga kroppar skapar hon en medveten design som bevarar kurvorna av bröst och höfter.
Hon berättar att modeintresset började redan som barn:
– Min bortgångna mormor, Rita, lärde mig att sy när jag var liten. Jag tillbringade mycket tid med att skapa saker tillsammans med henne och hemma. Hon var en fantastisk hantverkare, från Aran-stickning till möbelklädsel, hon behärskade allt. Hon är en av mina största inspirationskällor.
Vad fick dig att ansöka till Zalando Visionary Award?
– Sedan varumärkets start har Sinéad O’Dwyer visat sitt engagemang för att skapa meningsfull förändring i branschen genom att konsekvent designa, utveckla och producera kläder i flera provstorlekar. Kroppslig mångfald är vår inspiration och drivkraft, och vi tror att det är det enda sättet att skapa etiska, hållbara, funktionella och moderna kläder. Zalando Visionary Award lockade mig eftersom priset fokuserar på att belöna och stödja varumärken som strävar efter att positivt förändra framtidens lyxmode.
Sinéad O'Dwyer SS25
Sinéad O'Dwyer SS25
Kroppslig mångfald som inspiration och drivkraft
Ditt varumärke hyllar kroppslig mångfald. Hur säkerställer du att inkludering och representation förblir centrala genom varje steg i designprocessen?
– Vi utvecklar varje kollektion genom att dela in den i fyra eller fem storlekskategorier och designar sedan plaggen därefter. Mitt designmantra är fler storlekar, färre stilar. Att designa direkt på olika kroppsstorlekar och former är så viktigt, både praktiskt och kreativt. Att arbeta kreativt med kroppen som slutligen kommer att bära kläderna innebär att resultatet fungerar, eftersom du tar kroppens form som inspiration och som utgångspunkt för designens omfång eller begränsningar.
Sinéad O'Dwyer
Hur närmar du dig skapandet av plagg som inte bara är visuellt slående utan också praktiska och bärbara för en mångfald av individer?
– Vårt tillvägagångssätt för våra vävda silhuetter började med den primära forskning jag genomförde under min MA vid Royal College of Art. Jag kom ihåg samtal med kvinnliga vänner och familj genom åren, där de ofta kände att det var något fel på deras kroppar eftersom kläderna inte passade bekvämt eller såg ut som bilderna av plaggen på kroppen. Det var då jag började göra livsformgjutningar av mig själv och mina vänner och skapa silikonversioner av våra former, förklarar Sinéad och fortsätter:
– Dessa fysiska gjutningar och formar och deras former påverkar fortfarande varumärkets kärnmönster. Vi använder dessa gjutningar för att designa medvetet för kroppar med synligt fett och större bröst. Till exempel designade jag en vit skjorta för SS23 specifikt efter min vän, modell och artist Jade O Belle’s naturliga bröstform, med avsikt att skapa en passformsskjorta som inte sitter bort från kroppen utan sitter anpassad i mitten, på sidorna och under brösten. Resultatet är vår klassiska passformsskjorta i poplin.
– Ett annat exempel på denna designmetodik är vår pyjamas-skjorta; den har en överdimensionerad rak silhuett, men inuti finns ett band som ger stöd och definierar bröstet, vilket gör bröstet centralt för estetik och konstruktion av plagget. Jag tror att det sätt jag arbetar på, genom att börja med min egen primära forskning, har varit en befriande väg för att bryta med traditionella sätt att rita mönster för den kvinnliga kroppen. Jag försöker bryta med traditionella mönster för kvinnokroppen genom att skapa rena linjer som bevarar kurvorna av bröst och höfter.
Sinéad O'Dwyer SS25
Sinéad O'Dwyer SS25
Berätta mer om inspirationen bakom din signaturteknik med kedjestygn!
– ‘Shibari’ är en japansk bondage-teknik där rep används för att knyta knutar längs kroppen, vilket gör att den omsluts i många linjer och därmed begränsas. Jag började omtolka denna teknik för första gången inför SS22. Jag skapade ett intrikat system som förenar picot-trimmade, smockade satinband med elastiska remsor genom att använda en blandning av traditionella sticknings- och lingerie-metoder för att skapa figursydda kroppsharnes och leotards. Detta system inspirerade vidare utvecklingen av våra 'Squiggle styles', som är en ribbstickad tolkning av det tidigare.
Sinéad O'Dwyer SS25
– Vi började sedan kombinera stickningen med satinbanden genom att kedjestygns- och picot-trimmet. För SS24 utökade vi detta genom att väva in kristallpärlor i konstruktionslinjerna under processen att sätta ihop plaggen. För mig är utsmyckning som en del av sömmarna på plagget så poetiskt. Det korrelerar också direkt med det arbete vi gör med våra vävda stilar och vår syn på funktionalitet och estetik. Denna experimentering och omtolkning av tekniker från olika discipliner är kärnan i vårt varumärkes DNA.
Vilka visionärer inom mode har inspirerat dig genom åren?
– Min första drivkraft att skapa plagg kom när min pappa tog mig för att se utställningen ‘When Philip met Isabella’ i Dublin när jag var omkring 12-13 år gammal. Jag hade aldrig tidigare sett kläder på ett sådant känslosamt och levande sätt, och sedan dess har Philip Treacy, Isabella Blow och Alexander McQueen fascinerat mig.
Foto: Sinéad O'Dwyer/Zalando