Populärt: Shoppingtips Modetrender Streetstyle Se Min Look Höstens trender

J.Lindeberg gör t-shirts för UN Women

25 nov, 2015
AvJenny Fredriksson
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

Det svenska modemärket J.Lindeberg stödjer FN:s jämställdhetsorganisation genom kollektionen I am a Woman. Kollektionen består av en scarf och en t-shirt där all vinst går till organisationen UN Women Sverige. 

Att designers samarbetar med välgörenhetsorganisationen är en av de bättre trenderna – en trend som vi gärna ser aldrig går ur tiden. En designer som tidigt engagerande sig var Katharine Hamnett som gjorde t-shirts med politiska budskap som Use a condom, Peace och Choose life.  Vivienne Westwood är en annan modehjälte som använt sig av mode för att nå fram med sina politiska budskap. Hon gick med en grupp för medborgerliga rättigheter, Liberty, och lanserade samtidigt exklusiva limited edition t-shirts med budskapet I AM NOT A TERRORIST, please don’t arrest me.

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

Även det nya modegardet vill göra något. Alexander Wang använde sig av mode– och musikeliten för att fronta sitt t-shirt-samarbete med organisationen dosomething.org som hjälper utsatta ungdomar i USA. Och nu ger sig ett svenskt modemärke in på samma spår: J.Lindebergs samarbete med UN Women Sverige lanseras i butik i slutet av november 2015. Roligt också att det inte är ett kortsiktigt samarbete, de ser fram emot att fortsätta utveckla projektet för kommande säsonger med fler och nya produkter.

Läs också: Lykke Li frontar Alexander Wangs t-shirtprojekt

T-shirt, 500 kr, J.Lindeberg.

 

Annons