Jenny Wilson är ansiktet i Minimarkets nya kampanjbilder
Den svenska syster- och tillika designertrion som utgör Minimarket visar inte på modeveckan den här säsongen, men är ändå högst aktuella med en ny höstkollektion och ett spännande samarbete. I samband med Fashion Week Stockholm har vi kunnat se resultatet utav en kollaboration mellan modevarumärket och artisten Jenny Wilson, vilket förevigats i stillbild av fotografen Fredrik Etoall. Vi kontaktade Minimarkets Sofie Elvestedt för att prata musik, hattar och höstkollektion.
Jenny Wilson för Minimarket.
Vad kan du berätta om ert samarbete med Jenny Wilson?
– Jenny har burit mycket från Minimarket det senaste året och när det kommer till att välja kampanjansikten eller ambassadörer är det viktigt för oss att personen är ett genuint Minimarketfan. Under senaste året har vi hunnit lära känna varandra lite grann och insåg snabbt att det finns flera punkter där vi möts i åsikt och tanke. Plåtningen var en avslappnad och kul eftermiddag med ett litet gäng där alla trivs tillsammans, vilket jag tycker syns på bilderna.
Vad har ni för förhållande till musik och artister?
– I och med att vi har mycket personlighet i våra plagg attraherar de ofta artister som vi också personligen gillar. Vi möts i olika samarbeten och förfrågningar kring scenkläder, musikvideor och galor. Man märker snabbt vilka vi är som mest samspelta med och samarbetet baseras på ömsesidig respekt för varandras integritet, person och skapande.
Vad hittar vi i din bästa spellista just nu?
– Just nu lyssnar jag mycket på min kompis Lova Grens playlist: Lyssna här!
Hur skulle du beskriva den nya höstkollektionen?
– Inspirationskällor som Coolworld och Who Framed Roger Rabbit ger en kombination av Hollywoodglam och komfortabel, cartoony exklusivitet. Kollektionen innehåller bland annat ett print som är ett collage av olika paljettyger i koppar och silver, en superstretchig ull med kritstrecksrand och en silvrig festkvalitet som ser blöt ut. Stylingen är baserad på mycket byxa till kjol, en a-linjeformad nederdel och rak överdel.
Utvalda lookbook-bilder från höstkollektionen 2015.
Ni har även skapat en hattkollektion till hösten 15?
– Hatten är viktig för oss som varumärke. Bland svenska märken var vi tidiga med ullhattar, och när kunden tänker på hattar tänker de på Minimarket. Efter att ha producerat hattar i sju år har vi nått en hög kvalitet till ett relativt bra pris. Nu har vi dessutom så bra och stora återförsäljare av hattar att det ryms ett större antal modeller (i kollektionen. Reds. anm.).
Varför är hatten en viktig accessoar?
– Hatten är också viktig för looken; pricken över i. Den kan avgöra om en look är klassiskt kvinnlig, streetwear eller maskulin. Många tror att man ska vara elegant för att ha hatt, men vi vill gärna påminna om att man också kan gömma en dålig hårdag under en hatt. Vi räknar våra kepsar till någon slags hatt också, och använder våra kollektionstyger till hattarna.
Hur ska vi bära hatten i höst?
– Till sneakers och lång kappa.
Har ni några förebilder bland kända hattbärare?
– David Bowie. Sedan är ju faktiskt vår Hat Jones inspirerad av Indiana Jones…
Vad är mer aktuellt för Minimarket framöver?
– I det stora; efter stort fokus på produktion och organisation öppnas dörrarna för mer PR och event framöver. I det lilla; på onsdag åker vi till Köpenhamn för att delta i Revolver. Därefter kör vi vårt säljshowroom tillsammans med BACK, Cornelia Webb, Soulland med flera i Stockholm och därefter blir det Norge – vi fokuserar på Skandinavien och Tyskland.
Jenny Wilson för Minimarket.
Av Johanna Anderssson