Jeremy Scott: ”Mode är ett universellt språk, så kommunicerar jag”
Ända sedan Franco Moschino grundade modehuset som bär hans namn 1983 har Moschino visat plagg med en ovanligt lekfull glimt i ögat. Franco Moschino tvekade inte att driva med anrika couturehus som Chanel, inte heller att göra högsta mode av teddybjörnar eller papperspåsar – och det långt innan Marc Jacobs placerade Victoria Beckham i en shoppingbag 2008 (en kampanj som hon för övrigt precis återskapat för sitt eget märke tillsammans med fotografen Juergen Teller). Det är därför svårt att föreställa sig en bättre efterträdare än Jeremy Scott. Född och uppväxt i Missouri visste han tidigt att han ville jobba med mode. Det var hans väg ut i världen och via Pratt Institute i New York hamnade han i Paris, där han snabbt blev en profil på klubbscenen. 1997 startade han sitt eget märke.
– Mode är mitt liv och så har det alltid varit. Jag växte upp på en gård i Mellanamerika och mode var mitt sätt att uttrycka mig och att komma därifrån. Mode är som ett universellt språk, det är sättet jag kommunicerar på, berättar han för ELLE.
Sedan han tog över som creative director för Moschino 2011 har inspirationskällorna inkluderat Barbie, Disney, städskåpet och McDonalds.
– Inspiration kan komma från var som helst och vad som helst, säger han.
Det är heller ingen slump att när modehusets resortkollektion visades i Hollywood i somras så var kändiseliten – från January Jones och Emma Roberts till Quincy Jones och Kris Jenner – på plats. Jeremy Scott har alltid varit en favorit bland artister och samarbetar regelbundet med stjärnor som Beyoncé, Rihanna, Katy Perry och Nicki Minaj.
– Jag förstår populärkulturens språk och de här människorna är populärkulturens skyddsandar, har han sagt till The Guardian.
Kollektionen för den svenska modejätten har fått namnet Moschino [tv] H&M och släpps den 8 november.
– Disneyplaggen är ren ikonografi, och MTV-mash-up-plaggen handlar om mode- och populärkulturikonerna jag såg på MTV som barn. Det var en massa olika inspirationskällor som smälte samman. Jag tänkte på gatan, på en urban attityd, högt som krockar med lågt, och blandade med lite blingbling, popkultur och italiensk glamour – som alltid med en humoristisk känsla. Det är hundra procent jag och hundra procent Moschino.
Kollektionen är allt annat än diskret. ”Vågad, kul och positiv”, beskriver H&M:s kreativa rådgivare Ann-Sofie Johansson den pricksäkert och fortsätter:
– Moschino är ett av världens mest älskade varumärken och vi är jätteglada över att kunna ge alla en möjlighet att bära Jeremys design. Han är en sådan smart designer, för även om han är kul och in-your-face, är hans arbete intelligent, speciellt på det sätt som han leker med populärkulturen och skrattar åt modet.
Jeremy Scott har kallats en designer för Instagramgenerationen – allt han gör passar perfekt i den lilla rutan i våra telefoner – och han har en nära relation till sina supportrar.
– Allt jag gör, gör jag för fansen. Jag lever eller dör för dem. Det gör mig så lycklig att folk som aldrig tidigare har haft chansen att bära mina plagg kommer att kunna göra det nu. Jag försöker att alltid tala från hjärtat när jag designar, för att få fram min egen innersta kärna, för jag vet att det är de kläderna som kommer att ge genklang hos fansen.
Vilken Disneykaraktär relaterar du själv mest till?
– Jag älskar Musse Pigg lika mycket som jag älskar livet självt, men den Disney-karaktär som jag faktiskt relaterar till mest är Pinocchio. Precis som han hoppas jag bli en riktig pojke en dag.