Johan Lindeberg: ”Det går inte att skapa ett modernt märke utan en stark kvinna i ledande position.”
LÄS OCKSÅ: JOHAN LINDEBERG ÅTERVÄNDER TILL JL
Vad tar du men dig för nytt in i märket efter dina år på BLK DNM?
– Självklart har jag utvecklats under de sista tio åren. Under BLK DNM-tiden så arbetade jag mest med att designa tjej-kollektioner och lärde mig mycket. Jag blev också fotograf och fick därmed möjligheten att arbeta tillsammans med många fantastiska och inspirerande kvinnor. Och det är de jag designar för. Jag jobbar mycket enklare i dag och utan teman. Jag vill skapa plagg som jag vet att en modern kvinna vill ha på sig.
Vilken är den största förändringen du gjort?
– Jag har ändrat allting om man jämför med hur det sett ut sedan tidigare. Däremot så har jag tagit tillbaka några plagg från arkivet sedan tidigt 2000-tal. Jag har bestämt mig för att fokusera helt på dam. Det går inte att skapa ett modernt livsstilsmärke utan en stark kvinna i ledande position.
Berätta om den nya kollektionen?
– En kollektion för en modern kvinna med självförtroende och energi. Ett ganska tydligt statement är också att J.Lindebergs DNA är fashion och sports. Och det är ingen hemlighet att tailoring är en viktig ingrediens i allt jag gör sedan Diesel-tiden.
LÄS OCKSÅ: JOHAN LINDERBERG VILL ATT KVINNAN TAR TÄTEN
Kollektionen nyckelplagg?
– Rockar med tights.
Hur vill du beskriva 2017 års JL-kvinna?
– Jag är en stark förespråkare för att kvinnor ska ta över helt och hållet och guida oss till en bättre värld. Det är den enda chansen vi har, och därför var det otroligt att se “the women’s march” över hela världen. Nu har kvinnan verkligen chansen att stå upp mot mans-etablissemanget. 2017 års kvinna ar en modern Angela Davis.
Hur känns det att vara tillbaka!
– Jag är oerhört tacksam att Stefan Engström hörde av sig till mig. De fanns en del prestige mellan oss, så det var stort. Jag har fått otroligt mycket stöd från alla anställda. Det ar skönt också att J.Lindeberg ar ett väldigt organiserat bolag sa jag kan ta den fria kreativa roll som passar mig bäst.
Vart vill du ta J.Lindeberg, vart ska ni vara inom ett antal år?
– Vi har en grym potential! Varumärkeskännedomen är stor runt om i världen. Det viktigaste är att kunna vara ett engagerande varumärke, stärka vår röst och bli mer innovativa. Världen blir tyvärr mer och mer protektionistisk, därför känns det oerhört inspirerande att utveckla ett modernt livsstilmärke utan gränser.