Karin Larsson inspirerade till H&M:s hållbara kollektion
Karin Larsson – den perfekta influencern år 1905. Supermamma till åtta barn och med en uppmärksammad krea tiv urkraft och utpräglad personlig stilkänsla som gjorde henne internationellt erkänd. Karin målade, vävde, broderade och inredde hemmet i Sundborn, Dalarna, på ett färgsprakande och nyskapande sätt. Maken Carl Larsson förevigade deras familjeidyll, och hade paret haft ett Instagramkonto hade like-hjärtan flödat.
För ett år sedan besökte Ella Soccorsi från H&M:s designteam konstnärshemmet. Idén att skapa en hållbar hyllningskollektion till Karin Larsson föddes.
– Vi blev så inspirerade av denna starka kvinna! Hon var en vägvisare, otroligt modern i sitt tankesätt, och skapade en ikonisk hantverksstil. Vi ville återskapa känslan av hennes glada, djärva design, berättar H&M:s designchef Ann-Sofie Johansson.
Tolkningar av mönster och färgställningar från Karins verk blev utgångspunkt. Utmaningen var att skapa kollektionen av minst 50 procent hållbara material under linjen H&M Conscious Exclusive.
– En nyhet vi är stolta över är materialet econyl som görs av gamla fisknät som rensats upp från haven. Det blev bland annat en vacker brudklänning, säger Ann-Sofie Johansson.
Hon fortsätter berätta om de tulpanlika smyckena som är inspirerade av Larsson-hemmets blomformade lampor och en hyllning till Karins trädgårds-intresse.
– Förut har vi haft svårt att hitta hållbara material till smycken. Nu har vi gjort silversmycken av återvunna mynt, bestick och ljusstakar för att slippa utmaningarna med gruvdrift och sällsynta metaller.
För att kunderna ska kunna göra medvetna val anger H&M på sin sajt vilka leverantörer och kemikalier som används. Det finns även information om materialen och varför de är hållbara samt filmade intervjuer med personer som har jobbat med tillverkningen.
Målet är att alla material ska vara återvunna eller hållbart framtagna år 2030, i dag är siffran 35 procent. För att nå dit samarbetar H&M med flera konkurrenter, som Stella McCartney och Inditex.
– Modeindustrins utmaningar kräver att vi arbetar tillsammans, det är nyckeln till framgång, säger Cecilia Brännsten, hållbarhetsexpert på H&M.
Hur ser ni på det motsägelsefulla i att göra en hållbar kollektion – behöver vi mer kläder?
– Att jobba i modebranschen innebär att kämpa med den frågan dagligen. Jordens befolkning blir större, fler behöver kläder och hållbara plagg. Som konsumenter har vi alla en skyldighet att vara medvetna när vi shoppar och sätta press på företag som H&M. Ställ frågor, engagera dig och fråga dig själv om du verkligen behöver något nytt eller om du i stället har något liknande hemma som du kan styla på ett nytt sätt. Så gör jag själv, säger Ann-Sofie Johansson.
Vad är framtiden inom hållbart mode?
– Att återanvända matsvinn, till exempel görs tygfiber av apelsinskal som blivit över vid juiceproduktion och vindruvsläder som tillverkas av druvrester från vintillverkning. Andra spännande innovationer är klimatpositiva material – tygfibrer som kan motverka till exempel luftföroreningar, säger Cecilia Brännsten.
H&M:s Conscious Exclusive-kollektion släpps den 19 april.
Foto Mikael Jansson, IBL