Därför är konst vårens stora trend hos kedjorna
Konst- och modevärlden möts nu allt oftare i olika former av samarbeten och projekt. Modekreatörer behöver tanka med inspiration till kollektioner och konstnärer behöver synas i bruset. I vår har turen kommit till våra stora svenska kedjor – som har inspirerats av konst på olika sätt. Här är några kedjor som använt konst som inspiration i säsongens kollektioner.
& Other stories x The Ode To
& Other stories gör ett samarbete med The Ode To – som är en digital marknadsplats för limiterade prints och handgjorda konstobjekt till rimliga priser. Bakom företaget står entreprenörerna Helena Carlberg och Anna Lukins. Merparten av verken är skapade av kvinnliga konstnärer för att väga upp underrepresentationen av kvinnor inom design- och konstvärlden. De sätter igång med ett lanseringsevent och en pop-up konstbutik den 19–22 april på & Other stories stora butik på Biblioteksgatan, Stockholm. I sortimentet hittar du verk av fotografen Patricia Reyes och inredningsarkitekten Joakim Nyströms handgjorda trätavlor. Man kan även köpa fotografier av modedesignern Diana Orvings tygkonstverk. Här nedan ser du ett axplock av verken som kan inhandlas från med fredag.
Läs mer och shoppa samarbetet ANNONS här.
Joakim Nyströms handgjorda trätavlor.
The Ode To grundarna Helena Carlberg och Anna Lukins.
H&M Conscious Exclusive x Karin Larsson
I veckan släppte H&M sin H&M Conscious Exclusive, den sjunde kollektionen med ett miljö- och hållbarhetsfokus från den svenska modejätten. Kollektionen ligger i framkant med nya innovationer på återvunna material och har ett skönt ett hållbarhetstänk. Den främsta inspirationen för H&M Conscious Exclusive kollektionen kommer från konstnärsparet Karin och Carl Larsson. Ann-Sofie Johansson, kreativ rådgivare på H&M säger så här om inspirationskällan –” Karin Larssons konstverk spelade en särskild roll i designprocessen.Hennes stiliserade motiv, djärva kompositioner och användning av färg var verkligen före sin tid. Hon var en stark kvinna och det är den känslan vi vill förmedla”.
Läs mer och shoppa samarbetet här.
Lindex ”Art meets Fashion”
I ett unikt samarbete med åtta unga konstnärer presenterade Lindex ”Art meets Fashion” kollektionen på kvinnodagen 8 mars.
Kollektionen bygger på modern konst skapad av åtta unga konstnärer på uppdrag av Lindex. Genom sitt individuella uttryck och egen teknik har varje konstnär skapat ett originalverk på temat att hylla kvinnor. Lindex designteam har därefter inspirerats av och tolkat de unika konstverken. De såldes endast online på Lindexs hemsida.
Så här såg originalkonstverket ut som konstnären Katja Beckman skapat.
Läs mer och shoppa samarbetet här.
Och såhär tjusig blev Lindexs tolkning.