Kraftfulla statements hos Viktor & Rolf på Couture Week i Paris
Plagg med budskap är sedan gammalt. Men på Viktor & Rolfs SS19–visning på Couture Week i Paris har slogans fått en helt ny innebörd. Subtila tröjor med fyndiga slogans har gjorts om och uppdaterats till makalösa coutureklänningar i budskapets tecken.
Det nederländska modehuset radar upp statementklänningar på sin visning, med slogans som ”I am my own muse”, ”I’m not shy, I just don’t like you” och ett kort och koncist ”NO”. Inspirationen kommer inte helt oväntat från millenials, en generation med en stor förkärlek för Instagram, captions och memes i alla dess former.
– Det handlar om enkla och tydliga budskap. Instagram och sociala medier rent generellt är väldigt banalt och här ställs de mot en storslagen, skimrande romantisk känsla, säger Rolf Snoeren till WWD efter visningen.
Vi har samlat bilderna från Viktor & Rolfs visning här:
Samtida ställningstaganden
Att använda mode som en plattform för att sprida aktuella ställningstaganden är inget nytt. Även om Viktor & Rolfs visning är märkbart humoristisk hintar klänningen ”I want a better world” möjligen om något lite mer dramatiskt – och kanske lyfter plagget den stora klimatfrågan och behovet av handfasta förändringar just nu.
Högst Instagram–vänligt
En färgstark coutureklänning är aldrig fel och en välbekant, generisk slogan på det gör det inte sämre. Den lilagröna ”No photos please”–klänningen från SS19–visningen har redan synts flitigt på Instagram och kanske är det inte så konstigt. Det är den yngre målgruppen som kollektionen riktar sig till.
Det detaljerade hantverket
Utöver den humoristiska jargongen som genomsyrar hela Viktor & Rolfs couturekollektion så går det inte att ta miste på det detaljerade hantverket. Haute couture står för högklassig sömnadskonst och här ser vi ett bra exempel på just det. Ett hav av himmelsblåa rosetter i alla dess storlekar pryder en vacker nudefärgad bas och skapar en fullkomligt magisk kreation.
Storslagen tyll
”Less is more” säger Viktor & Rolf men visar samtidigt upp en klänning som är så maxad den bara kan bli. Hos den nederländska duon är tyll ständigt närvarande och presenteras här i många lager, vilket skapar en häpnadsväckande volym. Tyll är ett frekvent materialval hos modehus som Giambattista Valli och svenska Selam Fessahaye och skapar en romantisk men storslagen känsla.