Kvinnorna som revolutionerat modebranschen
Modebranchen är en multimiljardindustri, och branschen har i det stora hela dominerats av män. Trots att förändringen är långsam har kvinnor börjat fylla stolarna på de historiska modehusen och revolutionerat modebranchen. Några exempel är Maria Grazia Chiusi som blev den första kvinnliga kreativa chefen för Dior, Sara Burton som jobbat för Alexander McQueen sen 1996 blev kreativ chef efter grundarens död och Virginie Viard, Karl Lagerfelds högra hand, blev den första kvinnliga kreativa chefen efter Coco Chanel.
ELLE vill uppmärksamma internationella kvinnodagen genom att lyfta kvinnliga modeskapare och grundare som krossat glastaket – och revolutionerat modevärlden.
1. Coco Chanel befriade kvinnor med sin design
Chanels avtryck
Coco Chanel blev känd för sin design som befriade kvinnorna från det strikta modet från 1800-talet, som fortfarande hängde som en blöt filt över dammodet. Chanel revolutionerade dammodet genom att ta tyger och designer som var reserverat för männen och inkorporerade det i sina kreationer. Detta ledde till att bekvämlighet blev en del av kvinnornas vardag.
CHanels modeImperium
Från det ögonblick Coco Chanel öppnade sin första butik 1910, som sålde hattar, till sin död 1971, lämnade designern ett arv som fortfarande blomstrar inom mode idag. Efter att Chanels användande av jersey (vilket tidigare användes för att göra herrunderkläder!) blev en succé följde den ena framgången efter den andra.
Hon tog fram designen för "The Chanel Suit", började använde svart tyg, en färg som endast användes för begravningar, och sydde upp klänningen som kom att bli känd som “den lilla svarta”, ett stapelplagg i varje kvinnas garderob än idag.
Chanels nu ikoniskt quiltade väska med kedjeband befriade kvinnorna från att endas bära plånböcker. Väskan fick namnet 2.55 och var den första med en rem som gjorde det möjligt att bära väskan över axeln. Dessutom var en hon en av de första att ta fram en doft under eget namn, och Chanel No 5 är en av de mest köpta dofterna än idag.
2. Ann Lowe – en av de första Afroamerikanska kvinnliga designerna
Vid 18 års ålder började Lowe på en kurs i couture på New Yorks S T Taylor Design School. Utan att veta att designskolan accepterat en afroamerikansk elev, försökte rektorn på skolan få henne att lämna kursen. Lowe stod dock på sig, men behövde studera ensam i ett separat klassrum då de vita eleverna vägrade sitta i samma rum som henne.
Trotts det kyliga bemötandet på designskolan kom Anne Lowe att bli den första afroamerikanska kvinnan att bli en känd designer. Hon specialiserade sig på skräddarsydda aftonklänningar och från 1920- till 1960-talet bars Lowes unika designs av USA:s elit.
BröllopsKlänningen som blev känd över hela världen
Trots att alla älskade hennes kreationer ville ingen nämna vart deras klänningar kom ifrån. Lowe blev sina klienters “lilla hemlighet” – endast på grund av hennes hudfärg. Lowe designade även en av historiens mest kända bröllopsklänningar: elfenbensklänningen i taft som bars av Jacqueline Bouvier när hon gifte sig med John F. Kennedy, år 1953. Tyvärr, fick hon inte heller här, det erkännandet hon förtjänade för sin design.
Varken amerikanska pressen eller Jackie Kennedy nämnde henne som designer av bröllopsklänningen. Trots detta öppnade Lowe sin första butik år 1969, på Madison Avenue och blev känd som The big apples bäst bevarade hemlighet.
I butiken designade hon klänningar åt bland annat de kända familjerna Rockefeller, Roosevelt, Du ponts, Vanderbilts och Bouviers. Idag hyllas Lowes design på det sätt hon alltid har förtjänat och man kan hitta en utställning med hennes designs på den berömda Metropolitan Museum of Art, ett av USA:s mest respekterade museum och där MET-galan hålls varje år!
3. Elsa Schiaparelli bjöd in humorn i modevärlden
Elsa Schiaparelli är designern som under 1930-talet vågade trotsa gränserna för vad som ansågs vara haute couture. Schiaparelli gick sin egen väg och vek sig inte för att få den franska elitens godkännande. Genom att designa på ett uppfinningsrikt och skojfriskt sätt, tog hon in surrealismen i sitt skapande – ett arv som vi ser i modevärlden än idag.
Starkt influerad av sin vän, konstnären Salvador Dáli, skapade hon exempelvis hattar som såg ut som skor och jackor med fickor som såg ut som lådor. Hennes fantasi visste inga gränser!
Designer och affärskvinna
Schiaparelli var inte bara en designer – hon var även en duktig affärskvinna. Designern drog in multum genom att licensiera sitt namn på flera olika produkter som exempelvis parfymer, madrasser och gardiner. 1954 stängde Schiaparelli sitt modehus, 60 år gammal. Men som ett bevis på allt som detta historiska modehuset en gång stod för öppnade varumärket sina dörrar igen i Paris 2013.
4. Brittiska modegurun DAME BARBARA MARY QUANT
Barbara Mary Quant har blivit ansiktet utåt för 60-talstilen, mod-stilen (looken som vi förknippar Beatles med) och en av de mest inflytelserikaste kvinnorna under free love-eran.
Hennes designs har lyfts fram som ledande när det kommer till kvinnlig frigörelse via färg och mode. Vi har även henne att tacka för några av de mest ikoniska plaggen vi har i garderoben – hon tillskrivs titeln som skaparen av både minikjolen och hotpantsen!
Quant hade en butik vid namn Bazaar, som hon öppnade 1955. Butiken blev snabbt ett ställe att gå till för att hitta look som de The Beatels och The Rolling Stones bar på scen. Hon var tidig med att göra sin butik till en upplevelse – likt det vi ser idag hos många lyxvarumärken. Starkt inspirerad av modstilen och italiensk sportmode tog Quant fram plagg som var både funktionella och moderna.
Quant såg sina designade färglada hotpants och minikjolar som en nödvändig revolt mot kyskhetsidealet. Men hon såg det även som ett funktionellt sätt för kvinnor att fritt röra sig, hoppa, springa och ha kul i! Hennes designs ses även som ett skifte mot den kvinnliga frigörelsen där kvinnor stolt kunde uttrycka sin sexualitet.
5. DAME VIVIENNE WESTWOOD – designer och aktivist
Dame Vivienne Westwood är designern som tog in punken i finrummet. Sedan starten av hennes varumärke har hon chockat människor med sitt provokativa sätt att designa plagg på. Allt började i en klädbutik vid namn “SEX” som hon ägde med sin dåvarande partner Malcolm McLaren. När McLaren agerade manager för Sex pistols, designade Westwood plagg för bandet att ha på scen. Plaggen bestod av hårda snitt, medvetet slitage på grafiska t-shirts prydda med säkerhetsnålar, skotskrutigt tyg och läder.
Provokatören Westwood
Så småningom blev punk mainstream och Vivienne Westwood skiftade till att skapa plagg som var mer skräddade med influenser från Skottland och de viktorianska romanserna – klänningarna var som tagna ur kostymdramer och hade ofta hade en väldigt låg urringning.
Westwoods utmanade alltid normerna, trots många kritiker och ett England som inte alls var redo för hennes vågade snitt – något som blev karaktäristiskt för hennes designs. Exempel på detta är när hon introducerade “mini-crinin” en extremt kort kjol som knappt täcker baken.
Westwoods aktivism
Westwood har även använt sina visningar till att lyfta politiska frågor, som till exempel klimatförändringar. Hon var en av de första modeskaparna som lät aktivismen ta plats på runwayen, och uppmärksammade orättvisor på sina visningar. Hon har inspirerat en hel generation designers med sina ställningstaganden.
6. MIUCCIA PRADA tänkte om modets ideal
Miuccia Prada är barnbarnet som tog haute couture till Prada. Från fokus på enbart skor och väskor omvandlade hon varumärket till ett av världens starkaste modehus. Utvecklingen för kvinnligt mode under 1900-talet är ofta kopplat till frigörelse, man sa hejdå till korsetter, kjolar och stilettklackar. Men tanken om att kvinnan förväntades vara “söt” och alltid piffig var något som fortfarande var svårt att skaka av sig. Den bilden av mode vände Prada upp och ner på 1996, när hon presenterade sin vårkollektion.
Det Fulsnygga modet
Kollektionen hyllade allt som modebranschen en gång sett som fult. Pradas kollektion kom att kallas för "fulsnygg", och förändrade modet för kvinnor. På alla modetillställningar fanns det från och med nu alltid en hord av Prada-klädda kvinnor i tjocka glasögon, klumpiga skor och plagg med "fula tryck". Sen dess har Prada kommit på flera sätt att göra det ”fula” attraktivt. Platåsulor på brogueskor, crop tops med jorts och hon har passionerat förespråkat strumpor med sandaler.
Från hennes chunky heeled loafers till hennes T-straped shoes, ville hon bana väg för det fulsnygga och utvidga och utmana idén om klassisk, borgerlig skönhet. Detta ledde till trenden ugly chic – en trend som gen z idag använder sig av väldigt sömlöst.
7. Donatella Versace tog över efter brodern
Efter sin brors tragiska död tog Donatella Versace över varumärket Gianni Versace med målet att forma det till sitt egna. För att lyckas med omprofilering var hon tvungen att eliminera Gianni Versaces största inspirationskälla. Sig själv. Gianni Versaces såg sin syster som sin musa och många av hans kreationer skapade han utifrån att kan skulle göra dem personligen åt henne.
Beslutet att ta bort Giannis inspiration smärtade henne, då den representerade de starka bandet mellan syskonen. Men Donatella såg det som nödvändigt för modehusets fortsatta överlevnad. Resultatet blev Versace, ett modehus som togs emot och hyllades av kritiker. Donatella Versace hyllades från den stunden för sin sofistikerade design, särskilt inom dammode.
PR–Geniet Donatella
Donatella Versace har en stark näsa för business och väntade inte med att påbörja arbetet med rebrandingen från Gianni Versace till Versace. Med sin näsa för PR gav hon varumärkets image en push med hjälp av självsäkra, kreativa insatser. Reklaminsatserna hon genomförde ökade exponeringen för varumärket globalt och stärkte Versaces image.
Under en tid långt innan smartphones lyckades hon sprida ordet genom att associera varumärket med välvalda kända namn. Kontakterna satte henne och Versace på kartan och resten är en fortsatt mode-kärlekshistoria.
Foto: Launchmetrics.com/spotlight, TT