Lättklädd reklam förbjuds i Norge – bör Sverige följa efter?
Trondheim är Norges tredje största stad, och förbudet gäller de reklampelare, busskurer och lånecyklar som kommunen ansvarar för.
– Vi måste tänka igenom vilken typ av reklam vi hjälper till att sprida. Vi ska inte vara med och sprida reklam som bidrar till en ökad kroppspress, säger Ottar Michelsen, kommunalråd för Sosialistisk Venstre i Trondheim till norska NRK.
Det innebär alltså att det är slut på kalsong- och bikinireklam i Trondheim. Ett liknande förbud finns redan i Oslo, där det är förbjudet med reklam som ”anses kränkande”.
Men oppositionen i Tronheim tror att förbudet blir svårt att följa, eftersom det är en tolkningsfråga vad som är lättklätt och inte.
– Det är viktigt att bekämpa kroppspress, men vi kan inte förbjuda och reglera oss fram till den samhällsutvecklingen vi vill ha på alla områden. Då måste vi börja detaljstyra vad som är ”fina bilder” och det blir hopplöst för kommunen, säger Yngve Brox.
I Sverige hyllas Trondheims taktik av Sveriges Kvinnolobby.
– Det offentliga rummet tillhör alla. Kvinnor och flickor ska kunna röra sig på gatan utan att mötas av bilder som framställer kvinnor som sexualiserade objekt. Trondheim visar att det är möjligt att motverka objektifiering av kvinnor och att det ytterst är ett politiskt ansvar. Nu väntar vi ivrigt på att svenska städer ska följa efter, säger Clara Berglund, generalsekreterare för Sveriges Kvinnolobby i ett pressmeddelande.
Liknande projekt har drivits i andra städer i världen. Förra sommaren rapporterade SVT att flera städer i Italien förbjudit sexistisk reklam, och São Paulo i Brasilien har gått så långt att all utomhusreklam är förbjuden.