Designer Christopher Lemaire om nya höstkollektion för Uniqlo U
Uniqlos underlinje Uniqlo U har de senaste säsongerna varit en succé för den som letar efter klassiska basplagg – lett av den franska modeskaparen Christopher Lemaire och hans team i Paris. Den 18 september lanseras höstkollektionen med uppdaterade klassiker och basplagg i en varierad färgpalett. ELLE fick en pratstund med designern om den nya Uniqlo U kollektionen.
Och damkollektionen för hösten?
– För damkollektionen ville vi ha något renare, lite smalare vad gäller silhuetter med raka byxor och raka klänningar. Ursprungligen inspirerades vi av den minimalistiska vågen under 1990-talet. Fokus låg på funktionalitet med mycket speciella tyger och ytbehandlingar. Därifrån arbetade vi plagg för plagg, och byggde bästa möjliga kollektion genom att designa de plagg du vill ha i din garderob. Det var också viktigt för oss att dessa plagg skulle fungera enkelt med andra delar du redan har.
Vilka är dina personliga favoriter ur kollektionen?
Jag älskar faktiskt hela kollektionen. Men om jag hade behövt välja något så skulle jag säga kappan Women’s Soft Wadded Cotton Coat, som är ett perfekt tillskott. Jag tror att vi lyckades med att skapa en elegant form och kappan är dessutom varm, samt mysig. Jag älskar även färgen som är en typ av ljus café latte. För mig är den här kappan väldigt mycket Uniqlo U. Jag älskar även plaggen som ligger nära huden, gjorda av fint stickat och supermjuk merino. Samt French Terry såklart, som är väldigt ren och vacker. Det plagget ville vi föreslå i ovanliga färger, som puderrosa för män. Jag skulle kunna fortsätta i evigheter, men det är troligtvis mina favoriter.
Tror du att människors förhållande har ändras till kläder och konsumtion på grund av den pågående pandemin?
– Jag antar att folk börjar utvärdera sin roll i konsumtionen. Jag tror att de vill köpa mindre, men bättre, oavsett om det är mat eller andra materiella ting. Det har börjat växa fram en egenskap hos människor där de letar efter saker som man inte vill göra sig av med på en gång. Detta gäller även kläder. Kanske letar de efter något enkelt och som är rakt på, den rätta typen av produkter helt enkelt: de rätta jeansen, byxorna, jackorna, T-shirtarna och skjortorna. Jag tror även UNIQLO och Uniqlo U är väldigt mycket i linje med den här evolutionen, gällande människor och deras förhållande till kläder. Pandemin har förstärkt vår övertygelse. Vi känner starkare än någonsin att vi tar fram rätt produkter som matchar människors behov. Vi försöker skapa de perfekta plaggen av hög kvalité, något som är väldigt viktigt för oss.
ELLEs favoriter ur Uniqlo U hösten 2020:
Uniqlo U lanseras i butik och online den 18 september.
LÄS MER: