London Fashion Week: Så var Riccardo Tiscis debutkollektion för Burberry
Riccardo Tisci tillträdde som kreativ chef för Burberry i mars och hans inträde synts på olika sätt sedan dess. I juli ändrade han modehusets logga och grafiska identitet och skapade ett nytt monogramprint, efter sommaren meddelade Burberry att de kommer att sluta använda äkta päls (med start nu i Tiscis första kollektion) och i veckan återinvigdes flaggskeppsbutiken i London med ny inredning. I december släpps en samarbetskollektion med Vivienne Westwood och till våren släpps Tiscis debutkollektion i butikerna – den som alltså visades under London Fashion Week igår.
Massiva 143 looks skickades ut på catwalken, både för herr, dam och barn – från mor till dotter och far till son. Kollektionen, som fått namnet Kingdom, tillägnades ”individualiteten, excentriciteten och den oimiterbara brittiska attityden”. ELLE.com menar att Tiscis nya kollektion är skapad för ”the Hypebeast With an Office Job”. Och vi kan inte annat än hålla med.
– Jag funderade mycket på resor när jag började skapa min första Burberrykollektion, säger Riccard Tisci själv i en kommentar. Från min personliga resa 20 år tillbaka i tiden, när jag visade min examenskollektion här i London, till var jag är idag. Jag inspirerades också av hur mycket London, staden som fick mig att drömma om att bli designer, har utvecklats.
Visningen ägde rum i en helt ny visningslokal; ett jättegarage i London, soundtracket till visningen var specialkomponerat av Robert Del Naja från Massive Attack och bland modellerna syntes flera kända ansikten, däribland Kendall Jenner, Irina Shayk, Stella Tennant, Jourdan Dunn, Lily Donaldson, Freja Beha Erichsen, Natalia Vodianova – och hans musa sedan länge, Mariacarla Boscono.
ELLEs Cia Jansson tycker det är smart av Tisci att befästa Burberrylooken.
– Det märks att Burberry vill lyfta sig till ultralyxsegmentet. Första delen av kollektionen var superclassy och väldigt damig med slimmade silhuetter och en tydlig lek med Burberryrutan. Den yngre var spretigare men hade ändå med en underton av Tiscis egna referenser, som Bambiprintet och en lite streetigare känsla. Tisci kommer att ge oss mycket mer framöver.
Delar av kollektionen finns redan nu att klicka hem – men bara i 24 timmar. Kollektionen släpptes tillfälligt på Burberrys Instagram och WeChat samt i deras flaggskeppsbutik i London. Därefter tas den bort igen för att börja säljas igen till våren.
Se ett urval av bilderna från visningen här.
Foto Imaxtree