Louise Falkenberg om våren för Busnel
Sedan år 2009 drivs Busnel av svenska Louise Falkenberg, som gjort märket till ett brand som både hyllar och utvecklar mötet mellan klassisk chic och dagens moderna kvinna. Under tisdagen visade man upp sin vår- och sommarkollektion 2018 i Spegelsalen på Grand. Hör Falkenberg berätta om kommande kollektion.
Berätta om nya kollektionen?
– Busnel Spring/Summer 2019 har fått namnet Mistral och är inspirerad av Busnel’s franska arv. Den här säsongen bjuder vi på nya produktgrupper och material, så som härliga linneplagg i olika modeller och skor som är helt nytt för varumärket. Vi kommer även med en härlig silk twill med ett nytt mönster för säsongen som speglar Busnel’s historia.
Vad har inspirerat dig mest till kollektionen?
– Den här kollektionen är inspirerad av en samling blekta vykort som nyligen hittades i Busnel’s fabrik. Dessa vykort hade skickats dit av grundaren Madame Busnel under tidigt 1920-tal. Ett av vykorten har vi valt att trycka som säsongens print vilket föreställer en karta över Bretagne.
Vad är viktigast för ditt märke just nu?
– För oss är det alltid viktigt att behålla vår core och göra det vi är bäst på, vilket är stickade tidlösa jackor och kappor. Samtidigt utvecklar vi ständigt nya produktgrupper med spännande materialval.
Vilka tre plagg klarar du dig inte utan hösten 2018?
– Skinnkjolen med guldknappar från vår höstkollektion är en stor favorit precis som sidenscarfen i logoprint som går att använda på många olika sätt. Sen kan jag inte heller klara mig utan våra bouclé-plagg som finns i en kort jacka, kappa och väst.
Vem/vilka vill du helst se i dina plagg?
– Jag ser den medvetna tjejen som långsiktigt vill bygga sin garderob med bra kvalitéer och hållbara plagg. Det är alltid roligt att se hur kunderna stylar Busnel med sin personliga stil.
Vad vill du tipsa om?
– Busnels kvarterskrog Coco Carmen som numer även har öppet under kvällstid!