Populärt: Shoppingtips Modetrender Streetstyle Se Min Look Höstens trender

Maison Martin Margiela för H&M!

12 jun, 2012
AvLisa Arnell
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

UPPDATERAD: Tidigt i morse bekräftade H&M att det blir franska modehuset Maison Martin Margiela som blir nästa partner i deras, numera, långa rad av designsamarbeten. Plagg och accessoarer för både herr och dam släpps i butiker över hela världen den 15 november.

Modehuset Maison Martin Margiela (MMM) startades 1988 av belgaren Martin Margiela som ända från starten valt anonymiteten. Han har aldrig låtit sig bli intervjuad eller fotograferad och än idag omges modehuset av en viss mystik. Numera skapas kollektionerna av ett designteam och MMM framhäver alltid teamet framför den enskilda designern och samarbetet framför en persons beslut (pressbilden nedan på deras ”designteam” illustrerar det tydligt).

Annons

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

ELLEs modechef Cia Jansson som har följt huset på de omtalade visningarna i Paris och även under tiden då Martin Margiela själv stod bakom Hermés, ser fram emot H&M-kollektionen.

– Margiela är lika starka på damsidan som på herrsidan och rör sig ofta i det unisexa gränslandet, det ska bli intressant och se vad de kommer att skapa till den här kollektionen. Det ska också bli roligt att se om deras signifikativa märkeslapp med de fyra vita stygnen kommer att följa med in på H&M-hyllorna.

Vad kan vi förvänta oss?

– Flera plagg med underfundiga lösningar. Omönstrat. Och tidlösa klassiker. Margiela är sällan trend. De tittar konceptuellt på plaggens konstruktion istället och försöker alltid hitta nya sätt att konstruera om dem.

Modehuset själva utlovar överraskningar:

– Kollektionen innebär en nytolkning av vår modefilosofi – demokratiskt mode har alltid varit vår ledstjärna och genom samarbetet med H&M kunde vi gå ett steg längre i den riktningen. Kollektionen förenar två kontrasterande världar och resultatet kommer garanterat att överraska.

Annons

Maison Martin Margiela majoritetsägs sedan 2002 av Diesel group.

av LISA ARNELL foto H&M, IMAXTREE

Kollektionen släpps i butik och online den 15 november.

Margielas anonyma designteam.

Annons

Margiela aw 12/13

Margiela aw 12/13

Annons

Margiela aw 12/13

Margiela aw 12/13

Kontoret i Paris.

Annons