Maria Nilsdotter banade väg för svensk smyckesdesign
Att öppna dörren till Maria Nilsdotters nya flaggskeppsbutik i Biblioteksstan i Stockholm är att ta steget in i en annan värld. En sagovärld, som hennes smycken har befunnit sig i sedan starten för 15 år sedan – och som nu förverkligats för alla som vill besöka den.
– Jag ser mina smyckeskollektioner som sagor och smyckena som delar av en berättelse. Idén med vår nya butik är att skapa en fysisk upplevelse av ett magiskt, parallellt universum. Det är en plats för drömmar och uttryck, där man kan hitta skatter som speglar ens inre väsen och gåvor som symboliserar känslor, minnen eller personer, berättar Maria Nilsdotter.
Jag ser mina smyckeskollektioner som sagor och smyckena som delar av en berättelse.
Hon firar alltså 15 år som smyckesdesigner i höst och tycker att det har hänt otroligt mycket i den svenska smyckesbranschen sedan dess, både när det gäller utbudet och sättet vi ser på smycken.
– Jag utbildade mig i London och där fanns ett annat sätt att se på smycken. Det var med det mindsetet jag började, med känslan av att smycken är en stor del av ens person, något man bär varje dag, men även investerar i på samma sätt som exempelvis konst, säger Maria Nilsdotter.
Själv upplevde hon att det fanns mindre svängrum i Sverige på den tiden, med ett mer traditionellt tänk.
– Smycken var något man oftast köpte eller gav bort vid dop eller förlovning. Även utbudet var väldigt traditionellt och smalt då.
Klipp till 15 år senare, då den svenska smyckescenen är minst sagt levande, mångfacetterad och kreativ.
– Det går knappt att jämföra, i dag finns ett utbud och ett uttryckssätt som är inspirerande och starkt. Smycken tar plats på ett helt annat sätt, säger Maria Nilsdotter.
En hel rad smyckesföretag har startat här de senaste åren – många förstås med inspiration från den vägbanande Maria Nilsdotter – och nästan alla med ett uttalat budskap att smycken är mode och konst, en del av din outfit och i högsta grad en del av din personlighet.
– Jag vill designa smycken som du kan bära med t-shirt på kontoret, sen tar du på dig en klänning när du går ut på kvällen, men bär fortfarande samma örhängen. Det är så jag tänker med min egen garderob och så jag tänker när jag designar för Nootka, säger Lisa Olsson som grundade smyckesföretaget Nootka 2019.
Nootkas signatur är silversmycken med en rå yta och organiska former.
– Dels handlar det om att jag får inspiration från naturen och naturliga former, men också att den råa strukturen skapar lite mer karaktär och är lättare att bära både dagtid och kvällstid.
Jag vill designa smycken som du kan bära med t-shirt på kontoret.
För 15 år sedan fanns ett stort utbud av billiga bijouterier och en helt skild värld av guldsmedsbutiker och silverhantverk. Men det där mellanskiktet med trendiga, personliga smycken till ett högre pris än kedjornas plastbling, som ses mer som modeaccessoarer eller konstobjekt än slit-och-släng, det fanns knappt. Nu däremot är Nootka och Maria Nilsdotter långt ifrån ensamma i genren och svenska smyckesvarumärken som Ennui Atelier, Louis Abel och Blue Billie har breddat segmentet – och ökat intresset för smycken överlag.
– Det är inte bara den svenska smyckesmarknaden som mår bra nu, säger Cecilia Andrén som är ansvarig specialist på smycken på Bukowskis, utan även den internationella. Jag upplever att det är någon sorts kreativ renässans nu, från att ha varit ganska tråkigt runt sekelskiftet och under 2010-talet.
Jag upplever att det är någon sorts kreativ renässans nu, från att ha varit ganska tråkigt runt sekelskiftet och under 2010-talet.
Hon tycker att även stora, klassiska smyckesföretag som Tiffany & Co och Cartier plötsligt känns mer relevanta igen, med nya kollektioner, kampanjer och idéer som har väckt de tidigare lite trötta husen till liv. I vintras sålde Bukowskis en samling Bvlgari-smycken och de ser ett stort intresse för smycken från de stora modehusen på andrahandsmarknaden.
– Plötsligt är det som om något håller på att släppa, det känns vitalt och spännande. Även den delen av branschen boomar just nu.
Cecilia Andrén berättar att i början av 1900-talet introducerades det som kallades ”art jewellery”, då konstnärer som Alexander Calder och Picasso började designa alternativa smycken som då betraktades som konst. Tidigare fanns bara de stora, redan nämnda husen och liknande klassiska tillverkare som skapade traditionella smycken med ädla material och stenar.
– Vad som hänt på senare tid är att skillnaden mellan fine jewellery och art jewellery, den finns inte längre. På auktionshusen tänker vi nu att smycken är konst och de behöver inte vara tillverkade av dyra material som platina och diamanter. Det är den konstnärliga intentionen som räknas.
Hon säger att svenska Vivianna Torun Bülow-Hübe liksom Coco Chanel, Christian Dior och Elsa Schiaparelli bland många fler var inne på samma linje under mitten av 1900-talet. De valde att arbeta med otraditionella, ”låga” material, som exempelvis kristaller från Swarovski.
– Det kanske inte direkt var ett nytt konstnärligt uttryck de sökte, men en revolt mot det gamla, förklarar hon.
Successivt befriades smyckena från bilden av något tungt och exklusivt, som var till för de allra rikaste – till en mer tillgänglig och tillåtande uttrycksform, vilket så småningom banade väg för den utveckling vi sett under de senaste 15 åren.
– Om vi tittar på Sverige, där vi är i dag, så finns det en annan lättsamhet nu. Man kan göra smycken även om man inte har en traditionell guldsmedsverkstad och av annat än bara dyra material och ädelstenar. Det är jättespännande! Dessutom har ju designer som Efva Attling och Maria Nilsdotter visat att det går att tjäna pengar på att göra smycken.
Den nya smyckesvågens designer lägger mycket fokus på hållbarhet. Dels genom att lyfta fram att smycken är en investering, som du kan behålla och älska hela livet och sedan låta någon annan ärva, men också med nya material, svensk tillverkning och en mer klimatsmart produktion. Alla Nootkas smycken är till exempel handgjorda i Sverige av återvunnet silver och Ennui Atelier använder endast stenar från konfliktfria zoner.
– Vi märker att fler och fler vill göra medvetna val, säger Lisa Olsson. Vi lanserade en tjänst nyligen, Nootka care, som innebär att vi erbjuder alla kunder att lämna in sina silversmycken för att putsa upp och plätera om dem. Precis som du kan klacka om ett par skor. Vi vill skapa vårt eget kretslopp och det tror jag kommer bli ännu viktigare framåt.
Även Maria Nilsdotter tror att framtidens smyckesmärken behöver tänka på hållbarhet och även kunna hantverket ordentligt.
– Jag tror att intresset för smycken kommer fortsätta att öka, men även kraven på produkterna vilket innebär att som företag måste man ha kunskapen och även respekten för produkten och hantverket. Jag tror att det krävs en autentisk grund, en tydlighet i det man gör, ett unikt uttryckssätt och ett hållbarhetstänk.
Hennes bästa tips till den som är sugen på att bli smyckesdesigner är att börja med att utgå ifrån dig själv och din idé.
– Vad vill du berätta, varför och hur? Jag har haft många struggles, men tror att min absolut största styrka har varit att min kreativa vision var väldigt tydlig från början och jag har drivit den med en dåres envishet.
Foto: Frida-My Sundqvist (Bukowski), Elin Strååt (Blue Billie)