Maria Nilsdotter om nysatsningen på bröllopsmycken: ”Tidlöst med edge”
När man öppnar dörren till Maria Nilsdotters flaggskeppsbutik i Biblioteksstan i Stockholm är det som att ta steget in i en sagovärld. En förtrollande värld som hennes smycken har befunnit sig i sedan starten för över 15 år sedan. Nu tar hon nästa stora steg och välkomnar ett nytt exklusivt segment – en utvecklad värld av varumärkets bröllop- och fine jewelry–smycken.
ELLE träffade den svenska smyckesdrottningen inför lanseringen för ett djupdyk i det nya segmentet – och vad som är att vänta framåt!
Maria Nilsdotter introducerar nytt segment
Lanseringen av Romance banar väg för ett nytt kapitel hos er, vad fick dig att vilja utveckla er bröllop- och fine jewelry-linje? Och berätta hur den har utvecklats!
– Förlovning- och vigselringar har alltid varit en del av mitt skapande, faktum är att jag gjorde vår klassiska Claw Ring som en förlovningsring i ett projekt under min utbildning. Det var det första smycket jag gjorde! Vi har verkligen märkt ett ökat intresse för bröllops-relaterade smycken från våra kunder och jag har under en längre tid arbetat med att skapa och utveckla en kollektion som jag hoppas känns tidlös, men med en tydlig egen identitet och edge.
Det känns väldigt roligt att nu lansera ett helhetskoncept kring fine jewelry där vigsel- och förlovningsringar såklart ingår, men min tanke är att dessa smycken även ska kunna bära många olika historier. Det mest magiska med smycken är hur de kan laddas med energier, drömmar, minnen och fungera som talismaner för olika tillfällen i livet.
Ta oss genom designprocessen – från idé till fulländad kollektion!
– Jag vill berätta historier genom mina smycken och det börjar alltid med en idé som jag utvecklar till en saga i mina skissböcker. Där växer kollektionen fram med alla dess olika karaktärer och väsen. Efter det börjar jag ta fram fysiska prover genom att karva i vax och använda 3D-renderingar. Till sist färdigställer vår smed originalen tillsammans med mig eller i dialog med mig och ett fulländat smycke blir till.
Ser din designprocess
annorlunda ut när du designar bröllop/ fine jewelry- smycken jämför med era
core-smycken?
– Ja, denna gång har det varit en lite annorlunda process eftersom nya Romance segmentet egentligen berättar sagan om hela varumärket. Jag ville få med essensen av mina smyckens universum i dessa kreationer. Min förhoppning är att dessa smycken förmedlar en klassisk elegans i kombination med en distinktiv edge och subtila detaljer från en förtrollad värld.
Finns det något speciellt som har varit extra viktigt för dig när du designat de nya smyckena?
– Jag har verkligen velat att det ska bli en helhet, allt ifrån utbudet av smycken till askarna, förpackningen och certifikaten man får vid köp. Alla detaljer har noggrant övervägts och valts ut. Ambitionen är att våra kunder både ska känna inspiration och trygghet när de kommer till oss.
Smycken ska man välja med hjärta och själ, det är så intimt och personligt
Låt oss prata bröllop! Vad är ditt bästa tips när det kommer till att välja smycken till sitt bröllop?
– Smycken ska man välja med hjärta och själ, det är så intimt och personligt. Mitt bästa tips är att verkligen tänka på sig själv och tänka: Vad som passar mig och berättar just min unika historia? Det härliga med bröllopssmycken är ju också att man kan använda dem till så mycket mer än bara ett tillfälle, och det blir ett minne man bär med sig.
Sist men inte minst – vilket smycke är din personliga favorit från Romance-kollektionen?
– Jag tycker väldigt mycket om Captured Diamond Ring som är en klassisk diamant ring med en subtil kaxighet i form av de överdrivna klorna i fattningen samt ett knife-edge band. Ringen Fairytale är också en stor favorit! Det är en drömmig och organisk ring designad med inspiration från en sagoskog, själva bandet kommer faktiskt från en kvist jag gjutit av.
Det nya utvecklade segmentet Romance visar allt från förlovning- och vigselringar i Fairtrade 18K guld och naturliga diamanter till exklusiva smycken som halsband och örhängen med naturliga diamanter, ädelstenar och såklart sötvattenspärlor som är ett av varumärkets starka signatur. I samband med det utvecklade segmentet har allt från smycken till askar fått en uppdaterad design och nyheterna kommer finnas tillgängligt globalt i Maria Nilsdotters butiker och online från och med den 22 mars.
Foto: Ellen Nykvist
Art Director: Public Image