Marimekko lanserar nytt butikskoncept – se bilderna från smyginvigningen
Den nya butiken är designad av Marimekkos egna butiksdesignteam och är baserat på det butikskoncptet som tagits fram av den internationella designbyrån Pentagram. Konceptets centrala idé bygger färg och form och kombineras med en mängd olika världar och atmosfärer. I den nya flaggskeppsbutiken kommer hela Marimekkos utbud att presenteras, så som ett brett utbud av mode, interiör, väskor och accessoarer.
– Vårt mål är att erbjuda bättre service och ett utbud som är ännu mer inspirerande för kunderna. I den ständigt föränderliga detaljhandeln vill vi att våra butiker ska vara en plats där våra kunder runt om i världen kan ha meningsfulla visuella och känslomässiga upplevelser. Vi har under de senaste åren satsat på att skapa en holistisk kundupplevelse samt att förbättra kundservicen och personalens kompetens i våra butiker, säger Päivi Paltola, Chief Marketing Officer på Marimekko, i ett pressmeddelande.
Marimekko utvecklar hela tiden sin digitala service och deras kanaler i syfte att skapa en smidig kundupplevelse mellan online-shopping och dess fysiska butiker.
Den nya butiken på Norrmalmstorg är Marimekkos första flaggskeppsbutik utanför Finland som bygger på det nya konceptet. Andra butiker där konceptet har tillämpats inkluderar nyligen öppnade Marimekko-butiker i Oslo, Bangkok, Melbourne och Shanghai. Sammantaget finns cirka 160 Marimekko-butiker runt om i världen.
Foto Rebecka Häggblom