Så skapades Max Maras ikoniska Teddy bear-kappa
För tio år sedan upplevde Max Maras kreativa chef Ian Griffiths att världen började bli en alltmer skrämmande plats. Det fanns en osäkerhet och en sorts infantilism som hängde över människors val och smak.
– Det var nästan som att människor återvände till ett barnsligt tillstånd, där de sökte barnslig komfort igen, berättar Ian samtidigt som han visar en av nutidens mest ikoniska kappor som är precis lika mjuk som den ser ut, Teddy bear coat.
Ett skyddande ytterplagg
Vi befinner oss i Max Maras enorma och noggrant dokumenterade arkiv i Reggio Emilia, Italien. Statementjackan har momentum i modebilden igen. Alla verkar vilja göra ett skyddande yttre den här säsongen, men det finns bara ett fåtal ytterplagg som lyckats behålla sin ikon-status under åren. Ian Griffiths har designat flera av dem, som nu ingår i Max Maras Icon coats-kollektion med plagg som återkommer säsong efter säsong. Efter 35 år på samma modehus har han blivit mästare på att skapa plagg med känslomässigt värde som samtidigt knyter an till verkligheten.
Varför tror du att något blir en klassiker?
– En klassiker måste inte vara anonym, den kan ha en stark karaktär. En kappa kan bli en känslomässig rekvisita, den är nästan som en vän. Eller nej, den är en vän. När jag ger bort en kappa i present skriver jag alltid ett kort och på kortet skriver jag ”Jag hoppas att den här kappan blir din vän”. För det är något med en kappa som skyddar dig, när inget annat i garderoben gör det.
Efter att ha kommit över en specialbeställd herrock från 1950-talet designad av Max Maras grundare Achille Maramotti åt en vän, fick Ian idén.
– Jag kände att det var dags att göra en kappa som hade en känsla av volym, en fuskpäls som skulle märkas och som skulle få människor att titta.
Max Maras 4 ikoner
I samma veva, runt 2012, började det italienska modehuset undersöka alternativ till päls och kom över ett mattyg, kallat moquette, från 1980-talet. Ian såg potentialen i att kombinera det mjuka, skyddande materialet med den överdimensionerade herrsilhuetten. Det visade sig vara precis vad världens kvinnor ville ha (och fortfarande vill ha). Så föddes modehusets fjärde ikon, i mjuk ull och alpacka- eller kamelfibrer på sidenbas. Tillsammans med redan nämnda Teddy bear utgör modellerna 101801, Manuela och Ludmila husets fyra ikoner.
Teddy bear gick, när den kom, helt emot tidens mode som var tajt och stramt. Kappan blev direkt en succé när den presenterades i höstkollektionen 2013. Redan morgonen efter bar modehusets vän, tidigare chefredaktören på franska Vogue, Carine Roitfeld kappan under modeveckan i Milano. Och även om detta var innan ordet influencer ens fanns blev bilden viral. De få kappor som hade producerats, 200 stycken, sålde slut direkt. Men alla var inte lika övertygade om dess potential. Det tog ytterligare två år innan Ian lyckades övertala delar av teamet om att få visa Teddy bear-kappan igen. 2016 återlanserades modellen och har sedan dess varit en modeikon med den perfekta balansen mellan glamour och funktionalitet.
Sedan starten 1951 har Max Mara revolutionerat kvinnors garderober och blivit synonymt med elegans och kvalitet som överskrider trender. Achille Maramotti såg potentialen i att förena haute couture-design med modern teknik. I dag är det italienska modehuset främst känt för sina otroligt lyxiga men praktiska ytterplagg och producerar cirka 2 200 ytterplagg per vecka i sin fabrik i Italien. Den första ull- och kashmirklassikern 101801 designades av franska Anne-Marie Beretta för lyxmärket 1981. Designen var även den speciell för sin tid med slarvig form, oversized silhuett, elegant drapering, fickor som pekar uppåt och kimonosnitt på ärmarna – en modell som är smickrande för alla figurer.
Lästips: Tre höjdpunkter från Max Maras SS23-visning
Ian Griffiths som började på Max Mara direkt efter designstudierna vid Royal College of Art i London, fick ganska omgående skissa upp förslag på sin första kappa för huset.
– Det var nästan något religiöst och heligt med att göra en kappa på Max Mara, säger Ian. Designen skiljde sig inte mycket från Anne-Marie Berettas 101801-modell men den var lite mjukare och hade inga axelvaddar eller knappar. Modellen fick namnet Ludmilla och blev Ians första succé.
– Min första kappa öppnade visningen det året och var med på två omslag. Jag var lyrisk. Det var en så bra start och vi har gjort den kappan sedan dess. Varje ny säsong hoppas jag på en ny ikon. I sortimentet av ikoner finns det ingen herrock. Det är konstigt, men jag jobbar på det nu!
Max Maras ny butik ligger på Birger Jarlsgatan 17 i Stockholm och öppnade under hösten.