Populärt: Shoppingtips Modetrender Streetstyle Se Min Look Höstens trender

Denimmärket M.i.h släpper jubileumskollektion – och den är underbar

04 maj, 2016
AvJenny Fredriksson
Idag släpper kultdenimmärket MiH en jubileumskollektion för att fira att de fyller 10 år. ELLEs Jenny Fredriksson träffade grundaren i London och fick en exklusiv intervju.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

Jubileumskollektionen har fått namnet M.i.h Jeans Cult Denim Project och består av underbara jeansplagg med den perfekta vintagelooken – men ändå med hög modegrad. ELLEs moderedaktör Jenny Fredriksson beskriver den som ”underbart härlig”.

Tidigare fick vi en exklusiv intervju med grundaren och märkets kreativa ledare Chloe Lonsdale. ELLEs Jenny Fredriksson träffade henne i London och pratade om stil, familj, livspusslet – och jeans så klart.

***

De senaste åren har varit minst sagt intensiva för för Chloe Lonsdale som tagit steget från vd till att enbart ansvara för den kreativa sidan. Chloe jobbar ihop med sin man Johan och paret har nyligen flyttat från London till landsbygden i West Sussex, vid kusten. Flytten var nästan nödvändig eftersom de har fått fyra barn på fem år och London inte är den mest barnvänliga staden. Chloe har själv växt upp på landet så flytten var ett naturligt steg.

Annons

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

Hur fungerar det att både arbeta och leva ihop?

– Situationen för alla moderna äktenskap är att man först lever ihop som vuxna personer och allt är frid och fröjd. När man sedan får barn förändras rollerna radikalt. Helt plötsligt är man bara mamma eller pappa – föräldrarollen tar över och man glömmer nästan bort hur man var som person innan man fick barn. Men när man jobbar ihop ser man varandra som en professionell person med alla de kvaliteter som krävs på en arbetsplats.

Beskriv din egen stil.

– Jag köper inga kläder och älskar att jag kan bära allt från M.i.h – som har utvecklats från ett renodlat jeansmärke till ett livsstilsmärke. Men jag köper skor och accessoarer. Mitt senaste köp är ett par träskor från ett amerikanskt märke som heter No 6. De har en pytteliten butik i New York och ett snyggt retrostuk med moderna linjer. Jag köper en ny väska en gång per år och den senaste är en ursnygg Saint Laurent. Och jag älskar min Manu Atelier väska! Jag handlar också på mina resor. När jag var på Sumba Island, en liten ö utanför Bali i Indonesien, köpte jag ett vackert armband – ett fint minne av resan.

Annons

Vem är M.i.h-kvinnan?

– Det är 70-talsjeanstjejen som köper Stella och Chloé och som gärna vill ha en vintagelook på sina jeans men i moderna material. Vi är kända för våra tolkningar av vintagedenim. Marrakechjeansen som var en del av relanseringen av M.i.h för tio år sedan startade det hela. Den modellen symboliserar allt jag vill att företaget ska stå för. De är ”free-spirted”, lättburna och lätta att älska.

Inspiration bakom jubileumskollektionen?

– Vårt eget arkiv. Vi har fokuserat på våra bästsäljare och på mina personliga favoriter. Resultatet är tio hjälteplagg, våra absolut coolaste pjäser, som Topangajeansen, den riktigt fina denimklänningen och 70-talssnickarbyxorna. Vårt jubileum har gett oss ett fokus som ger energi att se framåt.

Hur bygger man den ultimata denimgarderoben?

– Man behöver ett par ickestretchiga, vanliga jeans, som ett par klassiska 501:or. Vår variant heter Linda och passar både unga tjejer och 40-någontingkvinnor. Ett par smala stretchjeans, gärna ankelkorta, som passar bra till coola boots eller ballerinaskor. De perfekta vardagsjeansen. En bra denimskjorta som är ganska tjock så att den också funkar som jacka. Man kan ha en dressad skjorta under eller en polotröja eller bara bära den över en klänning. På det sättet får man en denimkänsla i vilken outfit som helst. Skjortan är enklare att styla än jackan på många sätt. En randig tröja är ett måste, antingen en i kraftigare kvalitet eller som t-shirt. Randigt är bara så fint till jeans. En klassisk vit skjorta är också ett måste. De perfekta skorna till denim överlag är Converse. Det här är för mig den perfekta jeansgarderoben.

Annons

Hur många jeans äger du?

– Jag har nog 40 eller 50 par jeans. Jag använder kanske ett eller två par som jag varvar mellan i kanske ett halvår. Jag älskar känslan av denim som formar sig efter kroppen. Sedan går jag vidare till nästa par.

Vem är din jeansikon?

– Min mamma Chekkie när hon var modell för M.i.h som då hette Made in Heaven på sjuttiotalet (Chloe relanserade varumärket 2006). Och Linda McCartney som hade en fantastisk, eklektisk stil, och dessutom fina värderingar. Självklart inspireras jag även av Lauren Hutton, Jane Birkin och Kate Moss – klassiska ikoner som alla varumärken kollar på men i dag finns det så många kvinnor som inspirerar. Moderna musor som Emmanuelle Alt och Jeanne Dumas. Det finns ingen som gör tomboychic så bra som fransyskor. Danska Pernille Teisbaek bär också jeans så bra.

Spana in hela kollektionen från M.i.h cult denim project här nedanför. Kollektionen släpps i butikerna den 4 maj.  Du kan klicka hem kollektionen på www.mih-jeans.com eller på www.net-a-porter.com.

 

Annons