Ny undersökning visar: Modetrenderna vi vill ha tillbaka
Under pandemin har träningsoverallen varit ett favoritplagg för många – men nu ser det ut att vända. I Klarnas stora modeundersökning 2021 står det nämligen klart att joggingbyxan är ute – och kostymen inne. Faktum är att försäljningen av klassiska businessmodeplagg mer än fördubblats de senast fyra månaderna, och bland vinnarna finns blazern, kostymen, blusen, klänningen och slipsen.
– Undersökningen visar att vi ser en nystart för businessmodet. Vi är på väg tillbaka till kontoret. Och många, såväl män som kvinnor, vill investera i en snygg kostym, som man kommer att använda mycket på jobbet, säger Emilia de Poret, Fashion Director på Klarna, i ett pressmeddelande.
Trendspaning: Allt fler vill klä sig i färg
Rapporten visar även att det finns en hel del gamla modetrender vi hoppas ska göra comeback. Bland annat 80-talets ganska skrikiga färgskala.
– Vi längtar efter att klä oss i glada färger. Det syns att vi hittat framtidstron och börjar drömma igen! Då vill vi ha en chockrosa klänning, säger Emilia de Poret.
Förutom färgstarka plagg drömmer många om leggings, glitter, discomode – och korsetter.
– Just korsetten är väldigt intressant. Billie Eilish var på omslaget till brittiska Vogue och visade upp en helt ny stil i outfits där korsetten var i fokus. Givetvis har hon blivit en stor trendsättare här.
Emilia de Poret tror även att korsetten och fokus på underkläder kan vara en hyllning till våra kroppar och till livet.
– Vi är stolta över våra kroppar, vi vill inte gömma oss, utan våga vara de vi är. Det är som en hyllning till livet. Under pandemin har vi insett vad som är viktigt. Jag lever! Jag vill hylla min kropp snarare än att försöka passa in i något ideal.
Modetrenderna svenska kvinnor helst vill ha tillbaka:
- Leggings (32%)
- Vida byxor (23%)
- Neonfärger (18%)
- Glitter (15%)
- Sammet (13%)
- Korsett (13%)
- Djurtryck (12%)
- Discodräkt (10%)
Klarnas stora modeundersökning 2021 har gjorts i samarbete med researchbolaget Dynata och genomfördes i totalt 15 länder. Sammanlagt deltog 15 934 personer över hela världen, varav 1 025 personer i Sverige. De svarandes ålder är mellan 18 och 45 år.
Foto: TT