Modeåret 2022: Årets hetaste par, trend och röda mattan-look är korat
Varje år presenterar den globala modedestinationen Lyst sina årliga listor över de hetaste modefenomenen under det gångna året. Genom att analysera shopping- och sökbeteendet hos de över 200 miljoner människor som använt sajten i år har de nu sammanfattat vilka händelser som formade modeåret 2022.
Från årets hetaste modepar till årets trendväska, röda mattan-moment och såklart årets varumärke – här är modevärldens största snackisar de senaste tolv månaderna.
Årets varumärke: Miu Miu
Med succéer som den virala, ultralåga minikjolen som från en dag till en annan sågs ö-ver-allt och ”Wander bag” som snabbt blev en kändisfavorit, är det inte särskilt förvånande att Miu Miu är årets hetaste modemärke 2022.
Tack vare modehusets ballerinasko, som burits av allt från Hailey Bieber till Selena Gomez, ville alla plötsligt gå runt som prima ballerina. Och modehusets SS23-visning blev en av de mest streamade
Årets trend: Barbie-modet
Från Y2K-modet som fullkomligt tog över 2022 till att hot pink syntes på var och varannan catwalk inför hösten – samt att bilder från inspelningen av ny Barbie-filmen släpptes. Ja, leksaksdockan har blivit modeårets musa.
Vi har sett miniklänningar, chockrosa, tajt passform, stilettklackar! Kändisar som Florence Pugh, Megan Fox och Khloé Kardashian har alla haft en tydlig stilförebild under 2022. Och hon stavas Barbie.
Årets power dresser: Bella Hadid
Om Bella Hadid bar det, ville du bära det! I alla fall enligt statistiken. För när Bella bar en outfit under året ökade söket efter liknande styles i genomsnitt med 1900 % på Lyst. Modellen, som har gått över 35 visningar det här året, har blivit en stor inspirationskälla för Y2K-modet och fått oss att vilja bära plagg som cargobyxan, korsetten – och såklart Ugg ultra mini.
Årets power-par: Kourtney Kardashian och Travis Barker
Kourtney Kardashian och Travis Barker bjöd under 2022 på en rad PDA-moments på röda mattan, och deras parstil kom att handla om sexiga, punkinspirerade looks med plagg från märken som Raf Simons och Maison Margiela. Men det stora modeögonblicket signerat paret 2022 var såklart den påkostade bröllopshelgen i Italien – som sponsrades av Dolce & Gabbana. Sökningarna efter det italienska modehuset ökade med 114 % dagarna efter ceremonin.
Årets röda mattan-moment: Kim Kardashian på Met-galan
Kim Kardashians nionde Met-gala blir förmodligen ett av hennes mest ihågkomna. Hon entrade röda mattan i Marilyn Monroes gamla klänning som skådespelaren bar när hon sjöng för John F Kennedy 1962. Kardashian bar originalklänningen, signerad Bob Mackie, under några minuter innan hon bytte om till en nyskapad replika. Valet av klänning blev otroligt omtalat och fick även kritik efteråt, då det skrevs att det historiska plagget hade skadats av användningen. Något som senare har dementerats.
Årets virala modehändelse: När Bella Hadid fick en klänning sprayad på sig
Coperni stod i september för Paris Fashion Weeks absolut största snackis när de avslutade sin visning med att Bella Hadid fick en futuristisk klänning spraymålad på sig. Teamet bestod av specialister ledda av Dr Manel Torres (som står bakom själva spraytyget). Sedan klev en skulptör in på catwalken. Hon gav klänningen sin slutgiltiga form med bara händerna och en sax, innan Bella avslutade visningen.
Klänningen blev snabbt viral och antalet ökade sökningar dagarna efteråt gjorde att Corperni blev ett av månadens allra mest hajpade modehus.
Årets väska: Pradas Re-edition 2000
Pradas Re-nylon Re-edition 2000 blev ett kärt återseende och årets mest populära produkt från modehuset. Nytolkningen av den gamla ikonen – som är producerad av återvunnet, renat plastavfall från haven – går rakt i linje med rådande Y2K-trend och har under året kommit att bli en favorit hos kändisar som Dua Lipa, Kendall Jenner, Bella Hadid och Kaia Gerber. Väskan har också varit frekvent förekommande på street style-bilder.
Foto: TT, Imaxtree, Getty images