Det råder hela havet stormar i modet – ELLE reder ut
Matthieu Blazy går från Bottega Veneta till Chanel. Louise Trotter som tidigare var på Carven tar i sin tur över på Bottega. Jonathan Anderson lämnar Loewe och den stolen fylls istället av grundarna av Proenza Schouler, Jack McCollough och Lazaro Hernandez. Hedi Slimane lämnar Celine, Glenn Martens hoppar på hos Maison Margiela. Sa vi förresten att Demna Gvasalia säger hej då till Balenciaga och tar över efter Sabato de Sarno på Gucci? Och att Donatella Versace lämnar sin position på Versace?
Vad är det egentligen som händer i modebranchen just nu? ELLE reder ut!
Hela havet stormar i modebranschen
Ja, även om du inte är särskilt insatt har du med modeintresse förmodligen inte missat att de stora modehusens designers byter plats en efter en just nu. Det rör på sig som aldrig förr i modebranschen!
2024 var ett händelserikt modeår där många designers valde att lämna sina positioner för nya roller, för att sedan ersättas med nya namn. I och med det väntas flera modehus ta ny riktning det kommande året. Och ingenting tyder på att 2025 blir ett lugnare år. Inte ens ett kvartal in på året har vi nåtts av flertalet nyheter av samma slag. Flera kreativa stolar står dessutom ännu tomma i väntan på att modehusen ska tillkännage ny chefsdesigner. Och därmed går spekulationerna på högvarv.
ett nytt kapitel modehistoria. Och vi är mitt i skrivandet av det just nu.
Det blev inte minst tydligt under de internationella modeveckorna för AW25. Snackisarna om eventuella ersättare och vem som ryktas lämna vilket hus var många. Och eftersom flera modehus var mitt i ett skifte var också flera höstkollektioner designade av modehusens designteam i väntan på den nya kreativa chefen.
Varför byter alla modedesigners plats?
Så vad beror det då på att så många modehus byter chefdesigner just nu? Att det är en dominoeffekt vi ser är en gissning. När det blåser nya friska vindar på ett modehus eller under en designers vingar är det inte svårt att spekulera i att både andra hus och kreatörer blir inspirerade. En annan hypotes är att det är ett resultat av det ekonomiska läget vi befinner oss i. De senaste årens kristider har påverkat även lyxsegmentet inom mode. Det går inte toppen för modehusen just nu, för att prata klarspråk, och kanske ligger hoppet om vändningen i tillsättandet av en ny kreativ stjärna.
Oavsett anledning så är det minst sagt ett nytt kapitel modehistoria vi bjuds på. Och vi är mitt i skrivandet av det just nu.
Att världens mest välkända modehus är de som också har störst inflytande på modet är ingen nyhet. Även om spelplanen för modeaktörer ser annorlunda ut idag än för låt oss säga trettio år sedan, i och med bland annat sociala mediers framfart, är det fortfarande de erkända modehusen som till stor del definierar modeindustrin. Så vi väntar nu med spänning på att få se vad det här betyder för modebranschen – och modet för dig och mig – framåt.
Foto: TT, Launchmetrics/Spotlights