Monki är första modevarumärket att få HBTQ-certifiering av RFSL
Det är Monkis huvudkontor i Göteborg som har blivit HBTQ-certifierade av RFSL, riksförbundet för homosexuellas, bisexuellas, transpersoners och queeras rättigheter.
Under tre månader har anställda på Monkis huvudkontor deltagit i utbildande workshops ledda av RFSL, där syftet varit att lära sig mer om normer och dess påverkan på arbetsförhållanden och hälsa hos HBTQ-personer.
– Monki har här med fått verktygen att arbeta systematiskt med frågor gällande mänskliga rättigheter, jämställdhet och antidiskriminering, för att fostra och marknadsföra en mer inkluderande miljö. Monki är även det första modevarumärket att bli HBTQ-certifierade av RFSL, vilket visar på positiva förändringar mot en mer inkluderande och öppen modebransch. Vi är väldigt stolta över att vara en del av Monkis resa, säger Gustaf Hedman, utbildningsansvarig på RFSL.
– Att stärka människors självbild och få folk att våga vara sig själva är några av våra huvudsakliga mål här på Monki. Med det sagt, vet vi även att det alltid finns plats för förbättringar. Vårt HBTQ-certifikat är bara ett steg mot en vänligare framtid för alla, säger Lea Rytz Goldman, VD på Monki.
RFSL är en icke-vinstdrivande organisation grundad år 1960. RFSL verkar för HBTQ-personers rättigheter världen över.
Läs också:
Monki lanserar ”This body got rights”-kollektion tillsammans med RFSU
Monki släpper kollektion för hund och matte
Monki firar 10 år med att lyfta HBTQ, mens, kroppsbehåring och systerskap
Foto: Monki
Artikeln publicerades först på Baaam.