Populärt: Shoppingtips Modetrender Streetstyle Se Min Look Höstens trender

Nina Granerød: ”Kollektionen kan stylas på så många olika sätt”

02 feb, 2015
AvJohanna Andersson
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons
Nina Granerød puff

Vi har äntligen nått fram till Spring – våren och den näst sista av årstiderna som utgör namnet på det norska varumärket Fall Winter Spring Summer. Sedan lanseringen 2012 har vi på kort tid sett ett spännande modehus ”växa ur” sidenblusen för att bilda fullskaliga kollektioner baserade på de ”perfekta basplaggen”.

Högkvalitativa plagg som inte kostar skjortan har blivit ett framgångskoncept för den kreativa designern och medgrundaren Nina Granerøds, vars design går rakt in i hjärtat på den skandinaviska kvinnan, och oss på ELLE. Tillsammans tar vi en närmare titt på den nya vårkollektionen och lär känna Fall Winter Spring Summers alla årstider.

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

Foto ovan: Nina Granerød

FWSS

Fall Winter Spring Summer – vårkollektionen 2015. 

 

Äntligen ny säsong – vad ser du mest fram emot?

Annons

– Förutom varmare väder ser jag fram emot vårkläderna; kapade byxor, bomullsskjortor, A-linjeformade kjolar och shift-klänningar. Den här säsongen är silhuetten en blandning av 60-och 70-tal, vilket jag älskar. Jag längtar efter att ha på mig min nya mockaklänning tillsammans med ett par gladiatorsandaler.

Hur skulle du beskriva er nya vårkollektion?

– Med fokus på tidlösa basplagg är vårkollektionen en komplett och mångsidig garderob som moderniserar klassiska vardagsplagg. Den oversizade kappan med rundade axlar är ett nyckelplagg, och är skapad för att kunna bäras över vilket som helst av de andra plaggen. Vi introducerar för första gången en asymmetrisk silhuett som framkommit genom en dekonstruktion av herrskjortan. Element hämtade från herrkläder har genomsyrat hela kollektionen, med kritstrecksrandiga bomullsklänningar, kjolar och toppar.

Vad ser vi mer som känns typiskt för FWSS?

– Utöver det tidigare nämnda är den signifikativa approachen för FWSS tydlig; volym kontrasteras av exakta och nära former. Märkets lyx-sport-anda har utvecklats och kan ses i säsongens bomberjacka, som gjorts i ett tekniskt, ogenomskinligt meshtyg. En djup V-ringning, droppade axlar och synliga fickor ger kollektionen en avslappnad känsla som flirtar med det stilrena sportmodet på 1970-talet.

Annons

Vilka färger och mönster har ni jobba med?

– Färgpaletten för våren går från vitt till toner av nude, tillsammans med svart och marinblått. Ett nydesignat mönster har inspirerats av stillebenmålningar av blommor från 1600-talets flamländska och holländska konstnärer.

Vad från kollektionen ser du själv mest fram emot att ha på dig?

– Culotte-byxorna i bomull stylade tillsammans med en av våra herrinspirerade skjortor och höga klackar. Shift-klänningen i mocka är också ett av mina favoritplagg. Jag skulle bära den över ett par vida byxor och platta sandaler, eller med ett par gladiatorsandaler. Jag älskar att kollektionen kan stylas på så många olika sätt, och kan kläs upp eller ner beroende på tillfälle.

 

FWSS mocka klanning

Mockaklänningen är en av Ninas favoriter i kollektionen.

 

Hur började allt för dig?

– Frode, min man och företagets VD, har en bakgrund som professionell skidåkare och jobbade med sportkläder i många år. Jag studerade mode på Central Saint Martins och praktiserade på amerikanska Vogue, Costume National och Another Magazine innan jag blev designchef på Bik Bok. Vi har båda ett stort intresse för kläder och pratar ofta kläder på fritiden. Vi såg att det finns kläder där ute som kostar en förmögenhet, och att det på andra sidan skalan finns kedjor som kopierar de stora namnen innan plaggen ens har hunnit nå butik. Vi ville skapa vackra, unika och högkvalitativa kläder som kvinnor kunde ha råd att köpa och ha på sig, och det var så det började och FWSS blev till.

Annons

Ni började med enkla, högkvalitativa blusar och fortsatte bygga kollektionerna utifrån det. Hur har resan sett ut fram tills idag?

– Vi startade med skjortor i siden och chiffong med spännande mönster samt några få accessoarer 2012. Vi ville börja med några få produkter och skjortor och accessoarer kändes rätt just då. Blusarna blev direkt en succé, och klänningar, toppar och byxor introducerades säsongen efter. Våra kunder älskade de nya produkterna, så det var ett naturligt steg att göra en hel kollektion. Nu kan vi erbjuda ett komplett utbud som innefattar ytterplagg, stickat, klänningar, byxor och accessoarer.

Vilka kvaliteter och styrkor skulle du säga att ni har som varumärke?

– Vi gör kläder som är lätta att använda vid många olika tillfällen. Vi fokuserar på vad vår kvinna vill ha och levererar högkvalitativa produkter. Våra kollektioner är ofta uppbyggda kring att skapa den ”perfekta garderoben”, med basplagg som kan bäras säsong efter säsong.

 

FWSS 4

Lookbook-bilder från våren 2015.

 

Vem är FWSS-kvinnan?

– Hon är en typiskt skandinavisk kvinna; modern och självständig. Hon värdesätter elegans, funktionalitet och definierade skärningar, tillsammans med högkvalitativa material.

Annons

Vad har du för syn på modeindustrin idag?

– Modeindustrin har blivit väldigt fortgående, med nya kollektioner fyra gånger om året, eller mer. Med internet och den konstanta efterfrågan på nyheter, har det blivit svårt att hänga med som designer.

Hur ser ni på hållbarhetsfrågan?

– Vi är entreprenörer, och vår verksamhet är väldigt personlig för oss. Vi förstår att det är vår skyldighet att göra vad vi kan för att bli ett mer hållbart företag. Vi är inte perfekta, men vi försöker göra medvetna val i fråga om hur vi driver vårt företag.

Har du några råd att ge till andra designers som vill starta sina egna varumärken?

– Att ha ett modemärke innebär hårt arbete. Mitt bästa råd skulle nog vara att skaffa sig erfarenhet i branschen innan man gör sin egen grej. Att ha sitt eget märke handlar om så mycket mer än design; ekonomi, marknadsföring, logistik, pr etcetera – allt måste vara i ordning för att man ska kunna driva ett modeföretag.

 

FWSS 5

Fall Winter Spring Summer stylar klänning över jeansen.  

 

Av Johanna Andersson

Annons