Populärt: Shoppingtips Modetrender Streetstyle Se Min Look Höstens trender

Ny kampanj vill skapa eftertanke (och samla in nya prints) efter veckans mest omtalade bild

11 jan, 2018
AvLisa Segerson
I dagarna har H&M haft många ögon på sig. I början av veckan släppte klädjätten en kampanjbild i samband med en ny barnkollektion, tröjan på bilden uppfattades som stark rasistisk och plagget togs ur butik. Nu lanserar byrån H0rseb0y en motkampanj #BetterPrints som vill visa hur enkelt det är att göra rätt.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

Det var i måndags som H&M släppte kampanjbilden med en mörkhyad pojke iklädd en tröja med texten ”Coolest Monkey in the Jungle”. Bilden och klädjätten fick stark kritik i sociala medier, bland annat avslutade artisten The Weeknd sitt samarbete med H&M.

– Vi förstår att bilden upprör och vi som jobbar på H&M kan inte annat än hålla med. Vi har gjort fel och, även om det är oavsiktligt, så måste passiv- eller vardagsrasism utrotas var den än existerar, säger H&Ms kommunikationsavdelning i en kommentar.

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

Idag startades ”motkampanjen” #BetterPrints av byrån H0rseb0y. På sajten www.onemillionbetterprints.com kan du gå in och välja vilken copytext du vill, och skapa en annan tröja än den H&M använde i sin kampanj. Kampanjen ska skapa eftertanke och visa att det faktiskt är väldigt enkelt att göra rätt år 2018.

– Sådant här ska bara inte hända år 2018. Vi vill skapa eftertanke och att visa att i princip vilket annat alternativ som helst vore bättre, meddelar H0rseb0y.

Målet är att byrån ska nå 1 miljon förslag. Gå in och se de olika print som människor skapar här.

LÄS OCKSÅ:

The Weeknd avbryter samarbetet med H&M – nu svarar klädjätten

Nyden är H&M-gruppens nya varumärke

Annons