Nya svenska skor: Shoise, ATP Atelier, Reschia och Eytys
Årets coolaste skor är blågula. En rad svenska designer har slagit sig in i den konkurrenstunga skobranschen den senaste tiden. Här är de fyra hetaste.
av JOHANNA ANDERSSON
Shoise
Matilda Maroti och Petra Högström träffades under modedesignutbildningen i Borås och arbetade med kläddesign efter examen. Parallellt samarbetade de i olika konstnärliga projekt vilket ledde till duons första egendesignade skor. Shoise står för handgjord design där begränsningarna är få och det fria skapandet stort. De väljer ofta ekologiska, återvunna material som gummi, bambu och vegetabiliskt garvat skinn. De hittar inspiration i det oväntade och fascineras av former och silhuetter. Vad sägs om en sko gjord av återvunna motordelar? Drömmen är att få klä fötterna på ikoner som Madonna, Lady Gaga och Robyn.
Shoise drömmer om samarbeten med konceptdrivna modehus som Alexander McQueen, Gareth Pugh och Prada.
ATP Atelier
Maj-La Pizzelli och Jonas Clason har sedan 2011 jobbat med att utveckla en idé som föddes under en av många resor till Italien. Det tog tio månader för idén att bli verklighet och nu står sandal-experten ATP atelier (All tomorrow’s parties) för kvalitet och ett unikt hantverk. Med all produktion i Italien kan de hoppa över alla mellanhänder och jobba direkt med hantverkarna. Skinnen kommer från de bästa italienska garverierna där de oftast kan välja vegetabiliskt färgat läder. Den perfekta sandalen enligt ATP atelier? Lyxig och avslappnad på samma gång.
Reschia
Svenskargentinska Andrea Reschia har tidigare designat skor för andra svenska märken, med flera populära skomodeller som resultat. När Andrea träffade kollegan och affärspartnern Soledad Lowe, som i 15 år bott och designat i New York, var hon redo att starta eget. Höstkollektionen 2012 var deras första och med Sverige som bas skapar Reschia skor med starka silhuetter och starkt fokus på detaljer, kvalitet och hantverk. De jobbar i högkvalitativt argentinskt läder och använder ofta vegetabiliska gummisulor (exemplariskt för svenskt slask).
Eytys
Eytys riktar sig till generation Y, 80-talisterna som vuxit upp med MTV och www, och likt internet vill de skapa ett koncept som förgrenas utan början eller slut. Initiativtagarnas – Max Schiller och Jonathan Hirschfeld – drivkraft tycks ligga i ett aldrig sviktande självförtroende och en utstuderad image. Knappt lanserad säljs deras unisexsneaker redan världen över. Originalskon Mother kan kallas ”platform” i dubbel bemärkelse – den ska ligga till grund för kreativa och inspirerande samarbeten. Trion har redan jobbat med Londonkonstnären Rhys Coren, fotografen Wai Lin Tse och möbelformgivarduon Piktur.