Nyden är H&Ms nya varumärke
H&M-gruppen har under ett antal års tid levererat flera nya varumärken, som & Other Stories och COS. Nu får familjen ett nytillskott i form av märket Nyden.
Varumärket vill fylla ett hål i marknaden genom att helt och hållet fokusera på att nå ut till millennials, målgruppen som ringar in personer födda mellan år 1980 och 2000.
H&Ms nysatsning Nyden finns endast online
I en artikel i The Cut berättar H&M:s chef Carl Olsson att märket ska fånga sina kunder genom e-handel och anordnade pop-evenemang. Det blir alltså inte någon fysisk butikskedja av varumärket Nyden.
”Nyden är en mindre start-up som vi ser fram emot att berätta mer om inom kort”, säger Olsson i artikeln.
Under de senaste tio åren har H&M utvecklat flera nya koncept, däribland COS, & Other Stories och Arket. På sikt är tanken att e-handel och dessa typer av varumärken ska kompensera för H&M-varumärkenas allt mer minskande försäljning.
Nyden släpper kollektioner allt eftersom
Olsson berättar i The Cut-artikel att Nyden inte kommer att förknippas med en specifik designer. I stället vill man associera märket med flera ”medskapare”. Skådespelerskan Noomi Rapace sägs vara en av de som kontrakterats. Varumärket ska inte heller följa säsonger utan släpper kollektioner allt eftersom.
Nyden beskrivs som en slags prisvärd lyx och med satsningen hoppas H&M kunna tilltala millennials som är medvetna och värderar trovärdighet, personlighet och äkthet. Spännande, tycker vi! När varumärket faktiskt släpps är fortfarande hemligt, men vi är nyfikna på att både se och höra mer om H&M-gruppens nytillskott…
Läs mer om H&M-gruppens nyaste varumärke ARKET här.
Foto: IBL