Phoebe Philo lanserar sitt egna märke – här är allt vi vet
Äntligen! Efter år av förväntan och spekulationer är årets mest efterlängtade modehändelse äntligen här. Phoebe Philo gör comeback i modebilden och lanserar äntligen ett märke under sitt egna namn från och med idag den 30 oktober.
Den brittiska designern som startade sin karriär som Stella McCartneys första assistent skapade sig en stark fanbase under hennes tid hos Chloé där hon arbetade under 2001 till 2006. Och givetvis under hennes år som kreativ chef hos det franska modehuset Celine, som då stavades Céline.
EN FÖRSTA TITT PÅ PHOEBE PHILOs egna märke
Enda sedan 2021 när den omtyckta designern gick ut med nyheten om att hon arbetar för att lansera sitt alldeles egna märke har förväntningarna varit skyhöga. Och det var först nyligen som modefolket fick en efterlängtad uppdatering. I februari 2023 annonserade hon nämligen sitt varumärke med ett Instagram-konto signerat Phoebe Philo tillsammans med en nedtonad hemsida med texten "Registrera dig här för nyheter och ytterligare information". En registrering som är det enda sättet att få tillgång till att köpa plagg från märket som äntligen slagit upp dörrarna på Phoebephilo.com. Om vi är peppade? Svar JA!
En första blick på det efterlängtade lyxmärket och det osar av Philos signatur med tidlös minimalism samtidigt som en rå känsla genomsyrar både bilder och plagg. Ytterplagg och kavajer med skarpa skräddade snitt är givetvis i centrum men även skräddade plagg med en rå twist visas! Bland annat ett par kostymbyxor klädda med dragkedjor som sträcker sig från tå till midja på byxornas baksida. Även accessoarfronten visar ett hantverk med det lilla extra! Med lanseringen presenterar varumärket en vision om att erbjuda ett märke utan överproduktion, överblivna material och en organiserad distributionskedja.
Foto: PhoebePhilo.com
Sugen på att se mer av det nylanserade (och om du frågar oss) kommande it-märket? Klicka dig in här för att botanisera vidare!
HON ÄR KVINNAN BAKOM EN RAD IT-VÄSKOR HOS CÉLINE
Hennes tid hos Céline välkomnande en ny era i modevärlden då hon omdefinierade vad kvinnor strävar efter att bära. Med en minimalistisk estetik, rena linjer och tonal färgpalett skapade hon en stark lust hos både kritiker och konsumenter. Hon är kvinnan bakom många av husets it-väskor, allt från den lilla axelremsväskan trio till den stora Luggage-väskan som än idag står sig stark. Kanske minns du även Alphabet-halsbandet med en rejäl bokstavsberlock? Eller skorna med klack och dekorativ tå som snabbt blev en Céline-klassiker? Dessutom skapade hon en rad nytänkande kampanjer som skapade henne en stark position i modebilden och när hon klev av sin roll hos det franska modehuset 2018 lämnades hennes fans med ett tomrum – som nu väntas fyllas!