Populärt: Shoppingtips Modetrender Streetstyle Se Min Look Höstens trender

Rosor, rosetter och vit spets – romantiken spirar i årets vårmode

16 feb, 2024
AvHelena Skoog
Rosor, rosetter och vit spets – romantiken spirar i årets vårmode
Launchmetrics/Spotlight
Rosor och rosetter, vit spets och ­prinsessig tyll. ­Romantiken spirar i vårmodet! Och bland alla blommor och skira tyger finns inte minsta uns av ironi.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons
Stilresa: Jenna OrtegaBrand logo
Stilresa: Jenna Ortega

Vi har vant oss vid glimten i ögat vid det här laget. En oversize tröja som är så stor att det är kul, blink blink. Ett par foppatofflor som är så fula att de blir coola, blink. Pappajeans, kitschtryck, en Ikea-kasse för tusentals kronor, blink, blink, blink!

Därför känns det nästan befriande när vårens kollektioner nu fullkomligt flödar över av uppriktigt vackra blommor, handgjorda utsökta spetsar och prinsesstyll som inte ens ler litegrann åt sig själv. Efter år av fulsnygg streetstyle varvad med bekväma loungeplagg tycks vi nu gå in i en romantisk modevår. (Det var nära att ordet ”romantisk” hamnade inom citationstecken, men nej, den är inte ”romantisk” utan bara … romantisk. Rakt upp och ner.)

Christian Siriano.
Christian Siriano. Launchmetrics/Spotlight

– En förklaring är att det har varit mycket fokus på streetmode under lång tid, det har varit coolt med det urbana. Det här kan vara en reaktion på hela Balenciaga-uniformen, med chunky sneakers och boxiga plagg. I stället kommer markerade midjor, rosetter, fluff, fransar, blommor … Det blir mer utsmyckat, helt enkelt, säger Hanna Wittrock som är universitetslektor och forskar om mode på Textilhögskolan i Borås.

Annons

Jaa, utsmyckningar i olika form är något som syns genomgående i vårens kollektioner. Det tydligaste och vanligaste exemplet är rosor, som återkommer hos alla från Balmain och Alexander McQueen till Balenciaga och Simone Rocha – som till och med sydde in äkta rosor i tyget.

”Det är tydligt att det är rosens anda – glädjen, skönheten och kärleken som är förknippad med den – som driver den här kollektionen. Eftersom vi alla skulle behöva mycket mer glädje, skönhet och kärlek i dag. Kärleken är komplex – varje ros har, trots allt, sina taggar”, skrev Balmains designer Olivier Rousteing i sina ”show notes” inför visningen.

Sandy Liang
Sandy Liang. Launchmetrics/Spotlight

Och även Simone Rocha uttryckte romantiska tankar om sin vårkollektion: ”Den här kollektionen inspirerades av utforskandet av processioner, besatthet, att uttrycka sig (sin kärlek), dekoration och spänning. Något gammalt, något nytt, något lånat, något babyblått.”

Annons

Rosetter började dyka upp redan i höstas men återkommer i vår hos modehus som Nina Ricci och Rodarte. Både som hårpynt, på väskor och som detaljer på plagg. Även hjärtan syns här och var, bland annat i glasögonform hos Coach.

– Den enklaste förklaringsmodellen är att det handlar om ”zeitgeist”, tidsandan, att det är så mycket hemskheter i världen. Men det är lite förenklat. Mode drivs av logik, av pendelrörelser, rekyler och motrekyler. I stället för att titta på vad något är, ska man tänka ”vad är det inte?”, säger Hanna Wittrock.

Balmain.
Balmain.

En tidigare trend som detta definitivt inte är, är den nyss nämnda vurmen för streetstyle, androgyna plagg och bekvämt mode. Pandemistilen, om du så vill. Mysbyxor och keps med texttryck. Så när pendeln svänger åt motsatta hållet vill vi ha något helt annat. Som romantik. Eller nätta sneakers i stället för chunky. Det finns många olika sätt att reagera på samma sak.

Annons

– En annan förklaring kan vara att det finns en anspelning på haute couture och hantverk här, som också är en trend nu. Eller att det är ganska avklätt, med transparenta tyger i kombination med det utsmyckade, som påminner om Tom Fords Gucci på 2000-talet.

Hanna Wittrock berättar om modeteorin som James Laver introducerade redan på 1970-talet, som fastslog att en modecykel är 20 år lång och att det därför dröjer lika länge innan något som varit trendigt sätts i rampljuset igen. Det är en av flera anledningar till att 00-talets stil nu är tillbaka i modebilden. Men om den nostalgiska tillbakablicken på millennieskiftet hittills mest har handlat om låga midjor, bara magar och glänsande accessoarer, så påminner den romantiska strömningen snarare om en annan 00-talstrend som i Sverige framför allt drevs av ett märke som grundades 2002: Odd Molly. Virkade mönster, stickade volanger och detaljer som rosor och rosetter – älskade Odd Molly-signum som återfinns i vårens kollektioner.

Och dessutom en stil som under många år varit det töntigaste som någon född kring 00-talet kunnat tänka sig. Mycket kan man säga om generationen vars galjonsfigur är Greta Thunberg, men romantisk har den sällan beskrivits som. Åsikts-stark, däremot, och politisk och aktivistisk.

Annons

Genomgående för strömningen är också ett tydligt allvar. Det är ingen som driver med blommönster och tyllkjolar, ingen designer gör en ironisk tolkning av prinsessklänningar eller romantiska volanger. Eller ens av Odd Molly. De senaste årens hyllningar av normcore och 90-talets fulsnygga Seinfeld-stil har gjorts med en stor dos humor. Här saknas skrattet helt.

– Det är inte säkert att det här bara är en vurm för det förflutna, utan även för det världsfrånvända. Det som har att göra med fantasi och eskapism. När aktivism varit stort länge – vad är reaktionen mot det? Jo, eskapism!

Acne Studios.
Acne Studios. Launchmetrics/Spotlight

Romantik som reaktion på alltför mycket politik, alltför mycket sorg i världen och alltför stora frågor att hantera känns rimligt. Även om zeitgeist-förklaringen bara är en av många anledningar till vårens böljande kjolar och charmiga rosettpynt är den svår att bortse ifrån. Ihop med trendpendelns naturliga svängar, modecykelns lagom långa längd och inte minst: att vi helt enkelt längtar efter något nytt, så att åren inte bara ska flyta ihop i ett enda långt flöde av samma, samma.

Annons

Alltså får vi nu återigen se Marie-Antoinette-inspiration på catwalken (filmen om den franska drottningen, av Sofia Coppola, kom förresten 2006) och ett helt hav av rosor som designerna strött ut lite överallt. Fantasifullt, drömlikt och långt från politiskt polariserade kommentarsfält. Humorbefriat och oförargligt. Eller bara väldesignat och vackert, efter en tid av fult.

Framåt då? Hanna Wittrock tror att den romantiska strömningen så småningom leder till ännu mer dramatik i modebilden.

Rodarte.
Rodarte. Launchmetrics/Spotlight

– Om jag får spekulera tror jag att det betyder en återgång till de stora modeskaparnas silhuetter, som Diors New look, fast mer dramatiskt. Det är min gissning.

Och om vi ska följa trendcykeln på 20 år är det väl strax dags för de tidiga modebloggarnas favoritstil: Vippiga kjolar à la Elsa Billgren och Sandra Beijer cirka 2009. Tydliga silhuetter, rosetter i håret och alldeles, alldeles underbart romantiskt förpackat. Hand upp alla som längtar!

Foto: Launchmetrics/Spotlight

Annons