Populärt: Shoppingtips Modetrender Streetstyle Se Min Look Höstens trender

Så förvandlar klädkedjan skräp till kläder – se filmen

07 feb, 2017
AvJohanna Lejon
H&M:s nya Conscious Exclusive-kollektion är här. Nytt för i år? Kläderna är gjorda av skräp.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons

I dag avslöjade H&M att deras nya Conscious Exclusive-kollektion innehåller det hållbara materialet BIONIC®. BIONIC® är ett polyestertyg, framtaget av återvunnen plast som har samlats in från stränder och vattendrag. Det nya materialet märks, bland annat, i en plisserad klänning.

Ansiktet utåt för kollektionen är supermodellen och filantropen Natalia Vodianova, som gör sin första kampanj för H&M.

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

– Jag är stolt över att få vara en del av H&M:s Conscious Exclusive-kampanj. Det är fantastiskt att se utvecklingen av de hållbara material som används i kollektionen. Det visar att vi är på väg mot en alltmer hållbar modebransch, säger Natalia Vodianova i ett pressmeddelande.

Utöver en kollektion för dam och herr, innehåller Conscious Exclusive för första gången även barnplagg, samt dofter framställda av ekologiska oljor. Kollektionen kommer att finnas tillgänglig i cirka 160 butiker världen över, samt på hm.com från den 20 april.

”Conscious Exclusive är en viktig del av H&M:s arbete mot en mer hållbar modeframtid. Av H&M:s sortiment tillverkas nu 20% i mer hållbara material, och målet är att årligen öka denna andel. H&M är en av världens främsta användare av återvunnen polyester och en av de största inköparna av ekologisk bomull. Målet är att all bomull ska vara 100% hållbart framtagen senast 2020”, skriver H&M i ett pressmeddelande.

Se alla bilder i bildspelet nedan.

Foto H&M

Annons