Så förvandlar klädkedjan skräp till kläder – se filmen
I dag avslöjade H&M att deras nya Conscious Exclusive-kollektion innehåller det hållbara materialet BIONIC®. BIONIC® är ett polyestertyg, framtaget av återvunnen plast som har samlats in från stränder och vattendrag. Det nya materialet märks, bland annat, i en plisserad klänning.
Ansiktet utåt för kollektionen är supermodellen och filantropen Natalia Vodianova, som gör sin första kampanj för H&M.
– Jag är stolt över att få vara en del av H&M:s Conscious Exclusive-kampanj. Det är fantastiskt att se utvecklingen av de hållbara material som används i kollektionen. Det visar att vi är på väg mot en alltmer hållbar modebransch, säger Natalia Vodianova i ett pressmeddelande.
Utöver en kollektion för dam och herr, innehåller Conscious Exclusive för första gången även barnplagg, samt dofter framställda av ekologiska oljor. Kollektionen kommer att finnas tillgänglig i cirka 160 butiker världen över, samt på hm.com från den 20 april.
”Conscious Exclusive är en viktig del av H&M:s arbete mot en mer hållbar modeframtid. Av H&M:s sortiment tillverkas nu 20% i mer hållbara material, och målet är att årligen öka denna andel. H&M är en av världens främsta användare av återvunnen polyester och en av de största inköparna av ekologisk bomull. Målet är att all bomull ska vara 100% hållbart framtagen senast 2020”, skriver H&M i ett pressmeddelande.
Se alla bilder i bildspelet nedan.
Foto H&M